Hovedrett, Lavkarbo, Oppskrifter
Comment 1

Kjøttboller i sopp og fløtesaus

Lørdag laget min kjære og jeg kjøttboller i sopp og fløtesaus med gulrøtter, brokkolimos og vårløk. Veldig enkelt og godt. Jeg fikk ideen til kjøttbollene og sausen på en blogg jeg leste, men husker ikke hvilken. Sausen smakte i alle fall helt nydelig og er superlett å lage. Trikset er å la stekesjyen være igjen i pannen etter kjøttbollene er stekt.

Kjøttboller i sopp og fløtesaus (3-4 porsjoner)

  • 400 g karbonadedeig
  • 1 egg
  • litt potetmel eller annet mel
  • 1-2 fedd hvitløk
  • pepper og chilipulver
  • noen sjampinjonger
  • 1 løk
  • 3 dl fløte
  • 2 ss creme fraiche

Bland karbonadedeig, egg, hvitløk og krydder. Ha i litt potetmel dersom deigen blir for klissete/våt. Form boller og stek dem i smør. Ha kjøttbollene over i en skål, men behold resten av stekefettet i pannen. Ha mer smør i stekepannen og stek sopp og løk. Hell fløten over og smak til med creme fraiche og krydder. La småkoke en stund og tilsett kjøttbollene.

Serveres med kokte gulrøtter, brokkoli og frisk, oppkuttet vårløk på toppen.

Jeg laget brokkolimos. Denne ble ikke helt som forventet og jeg tror jeg foretrekker å spise brokkolien som den er, men det er alltid kjekt med nye matopplevelser. Hvis du vil lage brokkolimos selv koker du brokkoli i vann tilsatt smør og salt. Når brokkolien er ferdig kokt tilsetter du litt salt og pepper, moser den med stavmikser og vips så har du brokkolimos (smak til med mer krydder hvis den er smakløs). Jeg hadde også litt hvitløk i blandingen.

1 kommentar

  1. Æ laga me kyllingbolla istede før å lage kjøttbolla av karbonadedeig, men d va kjempe godt nam nam

    Lik

Legg igjen en kommentar

