Dessert, Lavkarbo, Oppskrifter, Vegansk / vegetar
Comments 2

Eplemuffins – søte og sunne

Siste jeg var på besøk hos mamma fikk jeg med meg små, syrlige epler fra hagen. Det spises i grunnen lite epler her i huset så jeg bestemte meg for å lage eplemuffins av de. Muffins er etter min mening, mer praktisk enn å lage en hel kake siden de enkelt kan fryses ned og tas opp igjen i de porsjonene en trenger. Lett å ha med på jobb eller å servere hvis man får gjester.

Jeg har ikke lykkes i å finne en oppskrift med de ingredisenene jeg hadde tilgjengelig og det ble derfor til at jeg mikset og trikset, men eplemuffins ble det. De er glutenfrie og sukkerfrie, men for å forsøke å tømme skapet for ting som bare står der, brukte jeg fruktose i tillegg til sukrin.

Reultatet hadde trolig blitt enda bedre hvis jeg laget «skikkelige» muffins med mel, men hvetemel prøver jeg å holde meg unna og spelt- eller jyttemel hadde jeg ikke stående. Prøv deg gjerne fram med å ha malte frø (f.eks frokostblanding) oppi i tillegg. Det var planen min, men så glemte jeg det… Uansett, jo flere eplebiter man har oppi hver form, jo bedre smaker muffinsene :)

Eplemuffins (8 store muffins)

  • 3 egg
  • 5 ss sukrin og/eller fruktose
  • 2 ss kokosmel
  • 200 g mandelmel/malte mandler
  • 2 dl kefir
  • 3 ss creme fraiche
  • 1,5 ts bakepulver
  • et lite dryss kardemomme
  • 1 ts kanel
  • 2 ss rapsolje eller smeltet smør
  • 1 stort eple, raspet
  • 2-3 epler, i biter
  • kanel til topping

Pisk eggedosis. Ha i resten av ingrediensene (unntatt eplebitene) og bland godt. Fyll amerikanske muffinsformer 3/4 fulle og ha oppi eplebiter. Dryss kanel (og eventuelt sukker) over til slutt og stek i ovnen på 180ºC til de er gyldne og gjennomstekte.

2 Comments

  1. Disse tenkte jeg å lage idag :-)
    Mine bakeprosjekter lir liksom aldri like bra som dine, men øvelse gjør mester.

    Lik

    • Jeg ble ikke helt fornøyd, men de var veldig gode der det var eplebiter så anbefaler å fylle formen med eplebiter og helle røren over eller enn å bare ha noen eplebiter på toppen liksom.

      Laget noen andre muffins etter en annen sin oppskrift og de ble også litt rare. Akkurat som om de ikke blir skikkelig stekt. Er sikkert mandelmelet… :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

