Frokost, Oppskrifter
Comments 10

Bananpannekaker

Oppskrift på bananpannekaker har jeg sett på flere blogger oppgjennom, men da jeg skulle lage det selv falt valget på oppskriften jeg fant på Ida sin blogg. Denne oppskriften har jeg laget flere ganger med små variasjoner. Noen ganger synes jeg pannekakene blir for søte og dermed litt kvalmende så vær forsiktig med hvor mye søtt du har oppi, spesielt hvis bananen er overmoden. Dersom du bruker rismelk blir røren også søtere enn om du bruker havremelk. Oppskriften er glutenfri dersom du i tillegg til rismelk, bruker bokhvetemel eller et annet glutenfritt mel. Dersom du tåler gluten, er spelt et godt alternativ.

Bananpannekaker (ca 10 små pannekaker)

  • 1 banan
  • 3 egg
  • 1 dl havre- eller rismelk
  • 1 ss rapsolje (evt. kokosolje)’
  • 2 ss sukrin
  • 2 ss kokosmel
  • 1 dl bokhvetemel/glutenfrittmel/speltmel
  • 1 toppet ts fiberhusk
  • 1 ts chiafrø
  • 1 ts bakepulver
  • 1/2 ts natron
  • 2 klyper salt
  • 1 ts kardemomme
  • 1/4 ts vaniljepulver
  • 5-8 dråper stevia vanilla creme (evt. vanlige dråper/pulver)
  1. Mos bananen til en fin grøt, og bland sammen alt det våte untatt stevia.
  2. Bland alt det tørre unntatt chiafrø og fiberhusk, og sikt blandingen i den våte mens du visper.
  3. Ha i chiafrø og fiberhusk, og smak til med stevia.
  4. La røren hvile i noen minutter
  5. Stek pannekakene på middels-høy varme. Pass på at platen ikke blir for varm for pannekakene blir fort brent. Snu pannekakene noen sekunder etter at de har begynt å boble oppå.

1 kommentar

  1. Tak for tips! Jeg har allerede rukket å lage de, og de ble veldig gode! Jeg kuttet ut en del av søtningen, og brukte bare en ts yaconsirup. Det ble iallefall søtt nok for meg :) Jeg brukte jyttemel, og det fungerte kjempebra. Nå står halve røra igjen i kjøleskapet og skal bli kveldsmat eller frokost i morgen.

    Liker

    • Ingredienslisten er lang ja og noen ting kan vel kuttes ut uten at det får for store konsekvenser, f.eks stevia og chiafrø. Bare å prøve seg fram :)

      Liker

  2. De så veldig gode ut! Har prøvd meg på pannekaker basert på banan før, og de ble en suksess her i hvertfall :D

    Liker

    • Så bra! Det er veldig godt, men noen ganger lager jeg de for søte og det blir kvalmende..

      Liker

  3. Åå, nam! Jeg har lenge prøvd å glemme disse pannekakene, for når jeg først lager dem så spiser jeg alle på én gang! Nå har jeg nesten ikke noe annet valg enn å lage dem i morgen ;-) Kjempegøy at du liker oppskriften, forresten, nå smiler jeg fra øre til øre :-)

    Og som du sier over her kan nok en del av ingrediensene sløyfes, jeg har bare ikke eksperimentert med oppskriften noe særlig – de ble jo så bra på første forsøk…

    Liker

    • Jeg skal prøve med mindre søtning neste gang for sist jeg laget de ble de litt kvalmende.. Men gode er de uansett! :)

      Liker

Legg igjen en kommentar