Tapas, Tilbehør
Comments 6

Hjemmelaget majones

Endelig har jeg fått til å lage majones med skikkelig tjukk og god konsistens. Smaken har jeg også slitt med tidligere, men denne gangen ble den akkurat slik jeg vil ha den. Til slutt blandet jeg i hvitløk og chilipulver, og i dag har jeg kjøpt friks basilikum som jeg også skal ha oppi. Lykke! ♥

Jeg har ikke nøyaktige mål, men jeg brukte disse ingrediensene:

  • 4 romtempererte egg (1 egg + 3 plommer)
  • sitronsaft
  • hvitvinseddik
  • valnøttolje
  • rapsolje
  • salt
  • pepper
  • 1/2 ts sennep
  • Smakstilsetning: hvitløk, chilipulver og frisk basilikum

Jeg mikset først sammen egg og olje og til slutt smakte jeg til med de andre ingrediensene. Se DENNE oppskriften for tips til fremgangsmåter.

Jeg begynte med å bruke jeg stavmikser, men plutselig skilte majonesen seg og jeg dro da fram food prosessoren. Jeg blandet da sammen ett egg og en eggplomme før jeg hadde i den skilte majonesen dråpe for dråpe. Dette funket kjempebra. Jeg kan også anbefale DENNE videoen hvor Gordon Ramsay lager majones i food prosessor.

Glasset med skrulokk kjøpte jeg for 25 kroner på Kremmerhuset og det er perfekt til oppbevaring av majones. Majonesen holder seg 1-2 uker i kjøleskap.

PS: Minner om give away her på bloggen hvor du kan vinne spirepose og bok om spiring. Trekning søndag 9.oktober :)

6 Comments

  1. Proft! :D Jeg vil også lage majones! Nå spiser jeg en økologisk majones som er 1000 ganger bedre enn Mills iallefall. Men å lage egen, det står det respekt av :)

    Lik

    • Åh, problemet mitt er at jeg elsker Mills majones, mens jeg fremdeles ikke har funnet en økologisk majones jeg virkelig liker. En fra Demeter som jeg kjøpte i Spania er den beste jeg har smakt så langt så håper den smaker det samme som den fra Demeter de har på Kinsarvik… :)

      Lik

    • Puttet oppi hvitløk og den tror jeg var litt rar smak på, men men… Skal perfeksjonere majonesen enda mer. Min favoritt er å putte masse friske urter oppi. Må teste med estragon etterhvert også :)

      Lik

  2. Denne så virkelig digg ut- gul og perfekt konsistens! Laget raw sitronmasjones igår, og den ble god, men har absolutt forbedringspotensialet! Gøy å forske på kjøkkenet ;-)

    Lik

    • Har du oppskrift?!? :) Min majones har forbedringspotensiale smaksmessig (må bruke en annen sennep bl.a.), men konsistensen var perfekt! Ah, jeg elsker majones ;)

      Lik

Legg igjen en kommentar

