Hovedrett, Oppskrifter
Comments 14

Afrikanske hamburgere med mango- og agurksalat

Disse hjemmelagde kjøttkakene tror jeg er noe av det beste jeg har spist på lenge. Saftig og velsmakende – og ikke minst sunne. Oppskriften fant jeg på den fine bloggen Litt Lettere og den er inspirert av en oppskrift i Salig Blanding av Renee Voltaire. Jeg har laget oppskriften to ganger og jeg simpelthen elsker den! Er det noe til overs, er det supert å ha som lunsj dagen etter.

Afrikanske hamburgere (8 stk)
  • 500 gram kjøttdeig/karbonadedeig
  • 1/2 dl bokhvetemel
  • 2 revne gulrøtter
  • 1/2 hakket løk
  • 3 revne hvitløksfedd
  • 2 ss olivenolje
  • 1 ss Vitam Kørnig eller annen buljong
  • 2 ss tørket timian
Bland alt godt sammen i en bolle.
Form 8 hamburgere og stek de i ovnen på 200 grader i 15-20 minutter.
For et sunnere alternativ – pakk hamburgerne inn i salatblader i stedet for hamburgerbrød.
Server med mango- og agurksalat og revet gulrot. Som dressing kan du bruke sweet chili-saus eller lignende, men det er også godt uten noe «vått» til.
Mango- og agurksalat
  • 1 pakke frossen mango i terninger
  • 1/2 stor agurk
  • 2 never finhakket koriander
  • 2 stilker vårløk
  • 1/2 finhakket chili uten frø (kan sløyfes)
  • saften av 1 lime

Hakk alle ingrediensene i små biter og ha de i en skål. Ha over limesaft og bland godt. Mangobitene tiner relativt raskt, men lag gjerne salaten før du begynner på hamburgerne.

Afrikanske hamburgere med hjertesalatblad, stekt plantain (kokebanan), raspet gulrot og mango- og agurksalat.

PS: Husk Acorelle-kampanjen i nettbutikken :)

14 Comments

  1. Andrea Nornes says

    De så dritgode ut :D Passet fint i matpakka ja :)

    Lik

  2. Reidun says

    Høres helt fantastisk ut! Jett om dette skal prøves ut! :)

    ett sprøsmål: Hvor får du kjøpt plantain? og krydrer du plantainen når du steker de?

    Lik

  3. Dette ser nydelig ut! Jeg har jo kokeboken til Renée Voltaire, men har ikke turt å prøve ut så mange av oppskriftene der ennå. Disse må jeg prøve meg på, spesielt med kokossalsaen som det er oppskrift på i boken. Kokebanan høres ikke så dumt ut det heller, banan er jo godt i nesten alt ;-)

    Lik

Legg igjen en kommentar

