Vegansk / vegetar
Comments 4

Rødbetebiffer

Lurer du på hva pulpen som er til overs når du lager juice, kan brukes til? Jeg liker ikke å kaste massen og testet derfor denne oppskiften som er hentet fra danske Mads Bo Larsen, som forøvrig er mannen bak bøkene High on Juice og High on Smoothie.

Når du skal bruke pulpen er det viktig å fjerne skall og annet fra grønnsakene slik du normalt ville gjort før du tilbereder de. Rødbetebiffene blir ganske løs i konsistensen, men smakte helt nydelig. Jeg momset de i meg uten tilbehør.

Rødbetebiffer (4 store biffer)

  • 4 mellomstore rødbeter
  • 2 cm ingefær
  • 2 stilker bladselleri
  • 1 ts buljong
  • 1/2 rødløk
  • 1 hvitløk
  • 1 ss tamari eller soyasaus
  • 2 ts sitronsaft
  • salt og pepper
  • 2 ss reven ost (jeg brukte vegansk ost)

Bruk en juicemaskin/-sentrifuge og press rødbeter, ingefær og selleri til juice. Ta pulpen fra beholderen og bland i buljong, finhakket rødløk og hvitløk og bland godt. Rør deretter inn reven ost, soyasaus, sitronsaft, salt og pepper.

Form biffer av massen og stek dem i kokosfett eller rapsolje i en stekepanne på middels varme. Serveres med en salat eller annet sunt tilbehør – eller spis de som de er.

1 kommentar

  1. FOR en spennende oppskrift! Kopier + save!:)

    Sv: Det bør du! Er bare å skylle og skylle, la det stå på skrå litt mørkt (da tror spirene de er i jorden har jeg hør, haha)og de begynner å spire :) Lykke til!

    Liker

  2. Leter stadig etter pulp-oppskrifter, og denne ser veldig god ut! Perfekt for meg som har fått dilla på rødbete i juice :)

    Liker

Legg igjen en kommentar