Dessert, Lavkarbo, Oppskrifter
Legg igjen en kommentar

En slags fromasjkake med skogsbær

Etter en kikk på Kristine Webers blogg en gang i forrige uke, har jeg hatt veldig lyst å prøve hennes «Ostekrem«. I tillegg laget jeg en gele av skogsbær som jeg hadde over ostekremen. Siden jeg ikke hadde tid å avkjøle geleen skikkelig før jeg helte den over i formen, blandet den seg delvis med ostekremen og resultatet ble noe som lignet en fromasjkake.

Neste gang skal jeg like godt blande ostekremen og geleen sammen til en fromasj. Eventuelt kan man lage dessertporsjoner i skåler eller glass. Kakefromasjprosjektet ble i alle fall riktig så velsmakende, og hva er bedre enn å kunne spise søtsaker med verdens beste samvittighet? Her er oppskriften:

«Ostekrem»:

  • 3-4 dl skyr/kesam (jeg brukte mager kesam)
  • 2 eggehviter
  • Sukrinmelis
  • Sukrin
  • Vaniljesukker/-essens
  • 5 gelatinplater

Eggehviter piskes helt stive med sukrinmelis. Pisk skyr/kesam med litt vaniljesukker/-essens pluss litt sukrin/sukrinmelis. Vend deretter eggehvitene forsiktig inn i kremen. Gelatinplater smeltes i litt vann og røres forsiktig inn i røren. Ha det i en kakeform og sett i kjøleskapet til det har stivnet (circa 1 time).

Skogsbærgele:

  • 1 pose frosne skogsbær
  • 5 gelatinplater
  • litt tynt, hjemmelaget solbærsyltetøy eller vann/solbærsaft
  • sukrin

Legg gelatinplatene i bløt i vann. Kok opp bærene og rør ut med litt vann/saft/syltetøy. Ha i geletin og rør til den har løst seg opp. Kjøl ned og ha over ostekremen. La den stivne og server.

PS: Hele kaken inneholder 500-600 kcal. Enjoy!! ;)

Legg igjen en kommentar

