Brød og knekkebrød, Frokost, Lavkarbo, Oppskrifter
Comments 5

Hjemmelagde knekkebrød

Jeg har lenge tenkt å lage knekkebrød og har funnet forskjellige oppskrifter på nettet. Grunnet mitt nye kosthold endte jeg opp med å bruke knekkebrødoppskriften jeg fant på LCHF-bloggen (som igjen har hentet oppskriften fra Lavkarbo.no).

Knekkebrødene inneholder mye frø og smaker utmerket. Jeg tilsatte litt hvitløkskrydder og oregano. I tillegg erstattet jeg halvparten av saltet med Herbamare urtesalt. Midt i miksingen av ingredienser oppdaget jeg at det ikke fantes kli i huset. Etter råd fra mamma siktet jeg da sammalt grov hvete og vips hadde jeg kli (altså det som ligger igjen i sikten).

Knekkebrød (ca 30 stk)

  • 3,5 dl solsikkekjerner
  • 1 dl linfrø
  • 1 dl sesamfrø
  • 2,25 dl kli
  • 2 ss fiberhusk
  • 1 ts salt
  • 1/2 ts sukrin
  • 5 dl vann
  1. Rør sammen alle ingrediensene til en deig. Smør/klem deigen ut på to stekeplater dekket med bakepapir. Rut opp deigen med et pizzahjul eller en kniv.
  2. Stek begge platene i ovnen på varmluft på 160 grader i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger i løpet av steketiden. Samtidig snur du platene med fremsiden inn. På denne måten sikrer du at knekkebrødene blir jevnt stekt. Hvis du ikke har varmluft steker du bare platene hver for seg.
  3. Ta platene ut av ovnen og fjern knekkebrødene fra bakepapiret med en gang. La de kjøle av på rist.
  4. Oppbevar knekkebrødene i en tett metallboks. Knekkebrødene holder seg fint i flere uker.

♣ TIPS: Oppskriften kan varieres med å ha for eksempel gresskarkjerner, valmuefrø eller krydder i knekkebrøddeigen. Jeg brukte som sagt hvitløk og oregano.

Knekkebrødene var fantastisk gode med ost på.

For de som måtte lure på hva fiberhusk er –  fiberhusk er en pose med knuste psylliumfrø som kjøpes på helsekosten. Den er super å bruke som bindemiddel og er glutenfri.

1 kommentar

  1. freshforlife says

    Gud så lyst jeg fikk på knekkebrød nå ;)
    Og særlig med hvitost.

    Jeg har faktisk ikke lagd knekkebrød selv enda, men jeg lagde kjeks en dag :P

    Liker

    • Anbefaler å prøve. Det er kjempelett å lage og veldig godt. Så langt smaker de best med smøreost, f.eks økologisk kremost fra Tine eller Philadelfia med grillet paprika. NAM! :)

      Liker

  2. Sv: Godt å høre at man ikke er alene om humøret;)

    Åå, de knekkebrødene er så gode! Takk for påminning om å lage ny porsjon, hadde helt glemt det jeg! :D

    Liker

  3. cecilie søndre says

    Hei.
    ser gode ut de knekkebrødene, men hva er fiberhusk og hvor får jeg kjøpt det?

    Cecilie

    Liker

    • Hei!

      Fiberhusk får du tak i på helsekosten og brukes som bindemiddel i en del oppskrifter fordi pulvere blir litt som lim når det blandes med vann. Fiberhusk inneholder malte psylliumfrø og disse frøene er ganske like på linfrø når det kommer til virkning.

      Du kan også spare penger og kjøpe fiberhusk/psylliumhusk fra iHerb, f.eks denne økologiske typen som jeg bruker: http://www.iherb.com/Now-Foods-100-Certified-Organic-Psyllium-Husk-Powder-12-oz-340-g/21116?at=0 (Hvis du ikke har handlet på iHerb før kan du bruke rabattkoden MEX012 og få $5 rabatt på første bestilling)

      Håper dette var til hjelp! :)

      Liker

Legg igjen en kommentar