Frokost, Lavkarbo, Oppskrifter
Comments 8

Mandellapper med kefir

Denne oppskriften fant jeg på bloggen til Janicke. Orginaloppskriften er med økologisk tjukkmjølk fra Røros, men i mangel på denne ingrediensen laget jeg med økologisk kefir i stedet. Godt ble det og nå har jeg spist lapper hele helgen. Røren holder seg en god stund i kjøleskapet.

Mandellapper

  • 50 g smør eller kokosolje
  • 2 1/2 dl kefir
  • 4 egg
  • 4 dl mandelmel
  • 2 ts bakepulver
  • 2 ts fiberhusk/psyllium husk
  • 1 ss sukrin (kan sløyfes)
  • 1 klype salt
  1. Smelt smøret og rør det sammen med kefiren. Visp inn eggene og tilsett alt det tørre mens du rører godt.
  2. Stek lappene på middels varme. Det er lettest å snu lappene hvis man lager de små.
  3. Serveres med søtt eller salt pålegg, eller spises som de er.

♣ TIPS: Lappene fungerer veldig godt som matpakke. Jeg la de i en boks og tok pålegg på på jobb.

8 Comments

  1. De ble veldig gode! Glemte helt at jeg fikset litt på oppskriften da jeg skrev innlegget, men er egentlig irrelevant… Hadde en del kefir jeg måtte bruke opp som jeg hadde oppi og derfor ble røren litt tynn så jeg hadde i litt kokosmel. Gode ble de uansett ;)

    Lik

  2. Disse må prøves :-)
    Jeg prøvde en improvisert variant for noen mnd siden men den funket ikke. Smakte for mye egg, men prøver disse her.

    Lik

  3. Oppdatering, nå har jeg laget disse :-)
    Hadde ikke nok mandelmel så supplerte med kokosmel. Var ganske skeptisk til den løsningen, men de ble kjempegode :-)

    Lik

  4. Og da kommer enda en oppdatering fra meg, hehe.
    Igår laget jeg lappene uten kokosmel og da var de optimale for meg altså, kjempegode. Eneste som var stress er at jeg får ikke helt dreisen på konsistensen, så de ser redselsfulle ut, hehe, men det betyr jo ikke noe.
    Kjempegode var de :-)

    Lik

    • Hehe, smaken er det viktigste. Jeg hadde litt problemer med å steke de, men mikset og trikset litt med røren og fant etterhvert et triks for å klare å snu lappene uten at de ble helt ødelagt ;)

      Lik

Legg igjen en kommentar

