Frokost, Lavkarbo, Oppskrifter
Comments 4

Omelettmuffins med sopp og timian

Denne oppskriften fant jeg på LCHF-bloggen og vi har hatt disse til middag/kvelds to dager denne uken. Er du glad i omelett er disse muffinsene perfekt for deg. Muffinsene blir derimot mye luftigere enn en omelett på grunn av bakepulveret.

På mandag laget jeg originaloppskriften og fylte et muffinsbrett (12 former).  Originaloppskriften sier at det skal bli 14 muffins, men siden jeg hadde en del røre igjen lot jeg den stå tildekket i kjøleskapet to dager. I går hadde vi oppi en pakke smårettsskinke og to ekstra egg og fikk dermed ni nye muffinser. Både jeg og min kjære foretrakk de med skinke i. De smakte litt mer og ble litt mindre «eggete». Prøv deg gjerne fram med andre ingredienser, for eksempel purre, gressløk, paprika og/eller salamibiter. Nam!

Omelettmuffins med sopp og timian

  • 150 – 200 g hakket sopp
  • smør til steking
  • 12 egg
  • 2 kopper revet ost
  • 2 ss fløte
  • 1 – 1 1/2 ts tørket timian
  • 1/2 ts salt
  • 1/2 ts nykvernet sort pepper
  • 1 liten ts bakepulver
  • rapsolje til smøring
  • 1 pakke smårettsskinke (kan sløyfes)
  1. Sett ovnen på 190 °C. Smør 14 muffinsformer med olje. Muffinsene sitter godt fast i formene hvis du ikke har vært nøye med å smøre de så smør de godt!
  2. Stek sopp i litt smør på lav varme til soppen har sluppet fruktigheten og begynner å bli brun. Sett til sides og la den avkjøles.
  3. Visp sammen eggene. Tilsett resten av ingrediensene og bland godt. Bland inn den avkjølte soppen og skinke (eller andre ingredienser dersom du ønsker det).
  4. Fordel eggeblandingen i muffinsformene. Jeg fylte formene helt fulle. Sett muffinsene i ovnen og stek de i 35 minutter.
  5. Dersom du bruker muffinsbrett tar du formene ut av brettet og setter på en rist slik at formene ikke blir så fuktige. La muffinsene stå og avkjøle seg i 5 minutter før du serverer dem.

4 Comments

  1. Nam nam :-D Omelettmuffins er så godt og lette å ta med i farten og matboksen!

    Lik

  2. Hildi says

    mmm! de der har jeg tenkt på å lage mange ganger. Må få kjøpt meg et sånt muffins brett :)

    Lik

  3. Anki says

    Lett vint løsning til frokost:) :) Og kjempe gode:)

    Lik

  4. Tilbaketråkk: Omelette with mushrooms and oregano « alternativeeating

Legg igjen en kommentar

