Spirer
Comments 14

Alfalfaspirer

Alfalfaspirer selges etterhvert de fleste matbutikker, men det er lagt billigere å spire de selv. Det eneste man trenger er alfalfafrø, noe å spire i, samt tilgang til vann. Til å spire i, bruker jeg rett og slett en kjøkkensil/sikt, men jeg kommer til å skaffe meg en spirepose om ikke lenge.

Jeg kjøper økologiske alfalfafrø fra Helios. En boks koster circa 42 kroner og varer kjempelenge. Til sammenligning koster en pakke ferdige alfalfaspirer rundt 19 kroner i butikken. Alfalfafrø kan kjøpes HER.

Alfalfaspirene er, i likhet med andre type spirer, blant de mest næringsrike grønnsakene i verden. I tillegg til vitaminene A, B, C, D, E, F, G og K, inneholder de proteiner og mange mineraler (blant annet kalsium). Alfalfaspirer er kalorifattige, men svært rike på kostfiber. På grunn av frøene de spirer fra, inneholder de også små mengder av de essensielle fettsyrene omega-3 og omega-6.

Slik spirer du alfalfafrø:

  1. Bløtlegg 2-3 ss frø i en kopp med vann over natten (8-12 timer)
  2. Ha frøene i en spirepose, spirekasse, sikt eller et glass og skyll godt. Sett  spirene et mørkt sted. Når jeg bruker en sil/sikt setter jeg den oppi i en skål med lokk over.
  3. Vann/skyll spirene 2-3 ganger daglig og la vannet renne godt av.
  4. Etter noen dager får spirene blader. Sett da spirene i dagslys slik at de kan utvikle klorofyll. Om sommeren bør ikke spirene stå i direkte sollys, men om vinteren kan de tåle det.
  5. Ha spirene oppi en beholder og oppbevar de i grønnsaksskuffen i kjøleskapet. Brukes i salater, på skiven, ved siden av middagen eller til juicing.

1 kommentar

  1. Åh elsker alfalfa. Kjøpte meg frø i Sverige, tror de kostet rundt 35 der for sikkert like stor pose? Uansett. Men jeg har ikke noe å spire dem i, jeg er redd for å plutselig ha bruk for sikten min om jeg gjør det. Må skaffe noe jeg tørr å bruke! Har sett tips om strømbebukse men det bruker jeg aldri uansett..

    Liker

    • Til alfalfaspirer kan du godt bruke et syltetøyglass å spire i. Ha litt myggnetting eller noe over så er det lett å sile av det. Evt kan du sile av de i sikten og så ha de tilbake i glasset :)

      Liker

  2. Ege Denne says

    Hei, har du prøvd ut de større og stivere spirene som de selger på lerøy? Det er ikke alfa-spirer, men en annen sort. Spiste de rå, men burde antagelig kokt de i nudelsuppe.

    Liker

    • Tenker du på bønnespirer? Enkelte spirer blir litt trevlete. Kjøpte noen ertespirer på Reindyrka som var veldig vanskelige å spise rå..

      Liker

    • Ikke jeg heller i grunnen… Glemte å skrive henvisning i innlegget, men fant informasjonen på Bama eller Frukt.no….

      Liker

  3. Tilbaketråkk: Omelett med spekepølse, vårløk og spinat | food is my religion!

  4. Tilbaketråkk: En salat om dagen… | food is my religion!

Legg igjen en kommentar