Rejuvelac – en fermentert drikk

Etter å ha lest et innlegg om rejuvelac på en av favorittbloggene mine Feed me, bestemte jeg meg for å prøve og det var slettes ikke så avansert som det høres ut. Nå har jeg drukket rejuvelac nærmest daglig i noen uker og det virker på meg som om dette har en god effekt på magen/fordøyelsen. Rimelig å lage er den også.

Rejuvelac er en fermentert (eller gjæret) væske laget på korn. Den inneholder enzymer og melkesyrebakterier, noe som er bra for fordøyelsen. Rejuvelac kan også brukes som en «starter» for andre gjærede matvarer som surdeigsbrød, frø- og nøttesauser og oster. Drikken har en litt spesiell, syrlig smak, men den er slettes ikke vond og jeg klarer fint å drikke et glass. Den kan også tilføres i smoothie eller juice for ekstra næring.

Foreløpig har jeg kun laget med hel, økologisk hvete fra Helios og det fungerer veldig bra.

Rejuvelac (1-2 liter)

  • 2 dl korn (hel hvete, rug, bygg, bokhvete, quinoa, brun ris eller andre korn)
  • 1 liter vann
  1. Bløtlegg kornene i rikelig med vann over natten. Skyll kornene godt neste morgen og sett de til spiring. Jeg bruker en sikt med skål under og lokk over eller en spirepose.
  2. Spir kornene i to dager og skyll de 2-3 ganger om dagen.
  3. Når kornet er ferdig spiret har du de oppi et stort glass eller en bolle og heller 1 liter vann over. La stå i kjøleskap i 2 dager og rør rundt 3 ganger om dagen. Det er helt normalt at væsken bruser litt.
  4. Etter 2 dager er rejuvelacen ferdig. Helle den på en flaske som oppbevares i kjøleskap. Den er holdbar i circa en uke.
  5. Nå kan du helle på 1 liter vann til over de samme kornene. Følg så samme prosedyre som i trinn 3 og 4. Når du har laget to liter kastes kornene og du begynner på nytt med nye korn.

2 kommentarer

Lagret under Drikke

2 Svar til “Rejuvelac – en fermentert drikk

  1. Eva

    Veldig interessant dette, er igang med å lage Rejuvelac nå. Hvor mye drikker du pr dag? :)

    • Hei! Nå er det en stund siden sist jeg laget rejuvalac siden jeg har laget vannkefir en lenger periode, men jeg skal jammen begynne igjen. Mener jeg drakk opp mot en halv liter om dagen når jeg var vant til drikken, men husker ikke helt.. :-)

Legg igjen en kommentar

