Hovedrett, Oppskrifter
Comments 2

Biff Stroganoff – uten melk

På nettsiden UtenMelk.no, fant jeg oppskrift på Biff Stroganoff da jeg lette etter noe å lage til  middag som var uten melkeprodukter. Det er ikke alltid fantasien er med meg når jeg må tenke annerledes enn jeg er vant med, så da er det kjekt å kunne finne inspirasjon på nett.

Noen små justeringer i forhold til originaloppskriften ble det som alltid, blant annet brukte jeg frisk champignon i stedenfor hermetisk. Retten ble nydelig og vi kommer garantert til å lage den igjen. Enkel å lage er den også :)

Biff Stroganoff (2-3 porsjoner)

  • 500 gram storfekjøtt i terninger
  • 1 løk
  • 3 ss margarin uten melk (eller olje)
  • 4 dl kjøttkraft (jeg brukte grønnsaksbuljong rørt ut i vann)
  • 3-4 store champignon og/eller andre friske grønnsaker etter ønske (f.eks paprika)
  • salt og pepper
  • tomatpurè
  • 1 dl havrefløte/soyafløte
  • 3 ss hvetemel/glutenfritt mel
  • 1 dl vann
  1. Brun litt og litt kjøtt av gangen på sterk varme. Krydre med salt og pepper og legg kjøttet i en gryte.
  2. Brun løken og bland den med kjøttet. Tilsett kraften/buljongen og la alt få koke i circa 40 minutter.
  3. Lag jevning og tilsett under omrøring. Tilsett sopp (og eventuelt andre grønnsaker som mais, paprika, tomat e.l) og la det koke opp på svak varme.
  4. Smak til med salt, pepper og tomatpurè. Tilsett havrefløte/soyafløte.

Serveres med (grov)ris og salat. En annen variasjon er med potetmos. Jeg bruker havrefløte for å lage potetmos og det fungerer fint.

1 kommentar

  1. Tilbaketråkk: Stroganoff & Rå grøt. « Zen of Carita's Blog

Legg igjen en kommentar