Drikke
Comments 12

Sukkerfri mojito

Mojito er en fantastisk drink med opprinnelse på Cuba. Den er frisk og god i smaken og langt fra usunn hvis man bare erstatter sukkeret med annen søtning. Jeg brukte sukrinmelis og agavenektar.

Hovedingrediensen i mojito er mynte som er en aromatisk urt med en rekke egenskaper. Den er blant annet fordøyelsesfremmende, stimulerende, magestyrkende, kvalmedempende, tarmgassdrepende, krampeløsende, urindrivende og mildt mensturasjonsfremmende. Mynte har kvaliteter som ligner de vi finner hos peppermynte, men den har jevnt over en svakere medisinsk virkning enn peppermynten (kilde: rolv.no).

Mojito er god både med og uten rom. Det beste med den alkoholfrie versjonen er selvfølgelig at den kan drikkes når som helst. På bildene hadde jeg glemt å ha i isbiter, men det må man selvfølgelig ha. Skal du ha gjester kan du lage en stor mugge med mojito og servere. Ser nydelig ut og smaker likedan.

Mojito (1 stort glass)

  • en god håndfull mynteblader
  • 4 cl rom (kan sløyfes)
  • 2 ts sukrinmelis (løser seg bedre opp enn sukrin)
  • 1 ts agavenektar
  • saften av 1/2 lime
  • club soda

Ha mynte, sukrinmelis, agavenektar og lime i et glass og knus alle ingrediensene sammen med en muddler, en gaffel eller lignende. Fyll glasset med is og tilsett rom. Toppes med club soda. Pynt gjerne med en kvist mynte.

Les alt du trenger å vite om en mojito, og litt til, HER.

This entry was posted in: Drikke

1 kommentar

  1. Dette er jo bare verdens beste drink! Mmmhm! Denne oppskriften er en særdeles god grunn til å stikke innom polet for å fylle på rombeholdningen i barskapet :D

    Liker

    • Helt enig!! Jeg blir nok nødt å ta en tur på polet snart.. Er snart tom for Captain Morgan og har funnet en kjempegod cubansk rom som sikkert er best å drikke bar som jeg må se om de har på polet ;) mmm…

      Liker

  2. Jeg elsker mojito…! Jeg skal lage meg denne ( i alkoholfri utgave) og kooose meg en dag. Minner meg om at i New York fant vi ofte sunnere utgaver av lemonade. Jeg vil jo normalt ikke drikke det pga alt sukkeret, men der fant vi det ofte med agave i steden. Nam!

    Liker

    • Forhåpentligvis kommer Norge etter snart slik at vi også her kan finne sunnere alternativer.. Noe skjer jo her også så forhåpentligvis vil serveringsstedene ta etter snart :)

      Liker

  3. Tilbaketråkk: Peppermynte-te med honning | food is my religion!

    • Agavenektar kommer fra en kaktusplante og den inneholder ikke gluten så vidt meg bekjent :)

      Liker

Legg igjen en kommentar