Dessert, Oppskrifter, Raw food
Comments 9

Raw vaniljesaus

Som jeg tidligere har nevnt, prøver jeg meg litt fram med rå mat for tiden og jeg har lånt flere bøker på biblioteket. I en av de fant jeg en oppskrift på rå vaniljesaus hvor hovedingrediensen er cashewnøtter. Interessant å prøve, interessant å smake og samtidig godt sammen med diverse bær og supermat til frokost.

Jeg har ikke tatt bilde av selve sausen, men i neste innlegg kommer enda en rå oppskrift hvor vaniljesausen også er avbildet – sånn hvis noen ville se den avbildet :)

Raw vaniljesaus (4 porsjoner)

Kjør cashewnøttene med vann i hurtigmikseren. Tilsett avocado og kjør igjen. Tilsett vaniljepulver, honning og eventuelt mer vann hvis sausen er for tjukk, og kjør det en gang til i mikseren.

Sausen holder seg noen dager i kjøleskapet. Prøv den gjerne sammen med jordbær.

9 Comments

  1. Takk for oppskriften!! Jeg prøvde meg faktisk bare frem selv her om dagen, men tok banan istedet for av avokado, og da ble den før søt og med for kraftig banansmak. Avokado er jo genialt :)

    Lik

    • Er utrolig hva avokado kan brukes til. Tror nok vaniljesausen blir bedre med det i ja. Banan setter fort for mye smak på ting :)

      Lik

  2. Den vil jeg teste, vaniljesaus er jo så godt egentlig, men jeg spiser jo ikke sukker så da heller ikke vaniljesausen :P

    Skal få testet denne.

    Lik

    • Den smaker ganske annerledes enn «originalen», men god for det om. Rått og godt! :)

      Lik

  3. Etter å ha lånt Raw food på norsk på biblioteket, var jeg hekta. Boken ble kjøpt, da kokeleringen ble så ivrig at spruting inntraff…
    Nå har jeg vært gjennom mer enn halvparten av oppskriftene, og alle har fått smilefjes i margen.
    Det er rart hvordan en kan venne seg til kald mat. I går hadde vi 3 forskjellige kalde ting på tallerkenen, og et mikroskopisk stykke av dampet breiflabb ved siden av. Hele måltidet føltes som varmt, selv om 80% var kaldt og rått.

    Lik

    • Våren er vel den perfekte tid å begynne å spise rå mat på. Jeg for min del har mye større behov for varm mat om vinteren så nå er det bare å gi gass og venne kroppen til mer rå mat. Har i grunnen alltid vært glad i å ha noe rått på middagstallerkenen, men mere skal det bli :)

      Lik

    • Prøv det! Interessant og supersunt. Egentlig en veldig fin måte å inkludere mer nøtter i kostholdet på. Jeg for min del blir fort lei av å gå og knaske nøtter som ikke er tilberedt :)

      Lik

  4. Tilbaketråkk: Raw sjokolademousse | food is my religion!

Legg igjen en kommentar

