Brød og knekkebrød, Oppskrifter
Comments 13

Glutenfritt lavkarbobrød med frø og havrekli

En gang i blant lager jeg lavkarbobrød og jeg har nå funnet en ny oppskrift som jeg er veldig fornøyd med. Jeg må innrømme at jeg heller ville spist brød laget av mel, men magen min er ikke så veldig glad i det. Legene mener jeg har irritabel tarm (IBS) og gluten er en av de tingene som tarmen blir mest irritabel av. Etter jeg ble diagnostisert med IBS har jeg hatt god effekt av å bli obs på at ulike karbohydrater (FODMAP) kan forverre symptomene. FODMAP-dietten er en god ledetråd dersom du sliter med irritabel tarm og du kan lese mer om den HER og HER.

nbrød glutenfritt og lavkarbo

Jeg har forsøkt å lage langtidshevet surdeigsbrød på spelt, men det ser ikke ut til at jeg kan spise store mengder med det heller. Glutenfrie brød fra butikken er også et alternativ, men de inneholder som oftest lite næring og en haug med tomme karbohydrater. Derfor blir det en gang i blant et næringsrikt lavkarbobrød laget av økologiske råvarer så fremt det er mulig å få tak i.

Dette brødet er et av de beste jeg har laget, men det er i likhet med andre lavkarbobrød relativt saftig/fuktig og jeg foretrekker derfor å riste skivene eller bruke de til ostesmørbrød. For at ikke noe skal bli kastet, skjærer jeg opp brødet i skiver før jeg fryser det. Dermed kan jeg ta opp akkurat så mye jeg trenger av gangen og slippe at brødet blir liggende på kjøkkenbenken og mygle.

DSC_0943

Dersom du bruker kokosolje i brødet, husk at ekstra virgin-varianten gjør at brødet smaker kokos. Om du liker det er det ikke noe problem, men jeg for min del synes at brød med kokossmak blir litt i kvalmeste laget – spesielt med salt pålegg som leverpostei eller salami. Johannesbrødkjernemel fungerer som bindemiddel og kan erstattes med en teskje xanthan gum eller en ekstra teskje fiberhusk.

Glutenfritt lavkarbobrød med frø og havrekli (1 brød)

  • 5 økologiske egg
  • 60 g olivenolje eller kokosolje av god kvalitet
  • 1 beger cottage cheese (280 g)
  • 60 g Jyttemel
  • 60 g økologisk havrekli
  • 70 g økologiske sesamfrø
  • 30 g økologiske linfrø
  • 50 g økologiske solsikkekjerner
  • 2 ts fiberhusk (= psylliumhusk)
  • 2 ts johannesbrødkjernemel
  • 3 ts økologisk bakepulver
  • 1 ts havsalt
  1. Visp sammen egg, olje og cottage cheese i en bolle. Dersom du bruker kokosoljen må denne smeltes før du rører den sammen med det andre.
  2. Bland alt det tørre og rør det sammen med det våte. La deigen stå og svelle i 5 minutter.
  3. Kle en brødform med bakepapir og trykk deigen jevnt utover formen.
  4. Stek brødet på 180ºC i 25 minutter. Senk så varmen til 150ºC og stek videre i 40 minutter. Ta deretter brødet ut av formen og stek videre på rist på 180ºC i cirka 15 minutter.
  5. La brødet kjøle seg ned på rist før du skjærer i det.

nbrød glutenfritt og lavkarbo

(Oppskriften er basert på en oppskrift fra Soma Nordic)

1 kommentar

  1. Så flott blogg du har! Dukket tilfeldigvis borti den gjennom min interesse for naturlig hudpleie, men det var jo mye annet bra å lese her! Håper det er greit at jeg legger lenke til bloggen din i sidefeltet til min blogg!

    Liker

    • Takk for det! Og det er selvfølgelig greit at du legger link til bloggen på din blogg :)

      Liker

    • Havre er naturlig glutenfritt, men forurenses ofte av andre glutenholdige kornsorter under produksjon. Bruk derfor ren havre ved glutenallergi.

      Liker

  2. Tilbaketråkk: Glutenfritt lavkarbobrød med frø og havrekli | Recipeseasy.com

  3. Jeg liker bloggen din. Det er så viktig å fremme noe annet enn alt det usunne og nedbrytende som finnes på nettet. Jeg ønsker selv å ha en grønn retning på min blogg, og surfer ofte innom blogger med en grønn profil for å hente inspirasjon og slikt :) Kom en tur til min side også da vel :)
    http://vakre-gaia.webnode.com/

    Liker

  4. Tilbaketråkk: Glutenfritt lavkarbobrød med frø og havrekli – Matkrok

  5. Kornelia says

    Ved å skrive at brødet er glutenfritt så markedsfører du brødet ditt feil siden oppskriften din inneholder havrekli,noe som igjen ikke er glutenfritt.
    Dette fører til at mennesker med evt cøliaki ikke skjønner at havrekli inneholder gluten, siden du bruker det selv, å blir dårlige.
    Å hvorfor spise «glutenfritt» når du inntar havrekli? Er jo som å motsi segselv i en debatt 🤦‍♀️ flaut og ikke veldig innholdsriktig å skrive offentlig.

    Liker

  6. Cesilie says

    Havrekli er dessverre ikke glutenfritt og jette mel er ikke lavkarbo. MEN det ser digg ut det brødet og er uansett mye lavere på karboinnhold enn vanlig glutenfritt brød🥰

    Liker

Legg igjen en kommentar