Oppskrifter, Tradisjonskost
Comment 1

Langtidskokt oksekraft

Kraft er skikkelig supermat! I tillegg til den gode smaken, inneholder kraft en rekke mineraler – og gelatin. Gelatin dannes når kollagen kokes. Kollagen er det viktigste proteinet i bindevevet vårt og den viktigste bestanddelen i brusk, leddbånd, sener, ben og tannben. I tillegg er kollagen viktig i blodkar, i øyet og for hudens styrke og oppbygging av vev. Kollagen brukes også medisinsk, blant annet for å bygge opp hud og for å forebygge og behandle slitasjegikt (1,2).

Når vi lager kraft hjemme hos oss, bruker vi den største pannen vi har og fyller den med godsaker som står og putrer i 2-3 dager. Langtidskokingen skal trekke ut ekstra mye godsaker fra beina, men om du ikke vil la den stå i dagesvis holder det med 1 døgn. Den ferdige kraften har vi i bokser og glass som vi fryser ned slik at vi alltid har kraft tilgjengelig til supper og sauser. På den måten trenger vi ikke å koke kraft så ofte. I mellomtiden samler vi kapp og skrell av grønnsaker i en pose i fryseboksen (takker en god kollega for dette tipset!). Da slipper vi å bruke så mye «nye» grønnsaker i kraften, noe som gir en billigere kraft.

oksekraft

Det går an å koke ren kjøttkraft, men jeg synes det smaker for skarpt og foretrekker derfor å ha grønnsaker i. Jeg pleier å bruke en blanding av gulrøtter, selleri, sellerirot, hvitløk, vårløk og purre, alt etter hva jeg har tilgjengelig. Disse grønnsakene bruker vi også når vi lager kylling-, reke eller hjortekraft.

Oksekraft (ca 7 liter ferdig kraft)

  • 2,5 kg margbein
  • 1 oksehale
  • 0,5 – 1 dl rødvinseddik
  • ca 7 liter vann (nok til å dekke kjøttet og litt til)
  • 2 laubærblad
  • noen hele pepperkorn
  • grønnsaker, f.eks. 2-3 gulrøtter, 1/2 purre, 1 hvitløk, noen selleristenger, et stykke sellerirot og/eller noen vårløk
  1. Legg oksehale og margbein i en kasserolle. Ha i eddik og fyll opp med vann slik at det dekker kjøtt og bein. La stå noen timer. Dette skal gjøre at porene på beina åpnes og gjør at næringen blir lettere tilgjengelig. Når det har stått litt kan du velge om du vil sile av vannet og erstatte det med nytt eller koke opp. Jeg pleier å sile av og fylle på nytt, rent vann. Pass på at det er rikelig med vann. Det skal være plass til grønnsaker også.
  2. Kok opp og skum av. La kraften stå og putre under lokk på svakeste varme i 1 – 2 døgn. Pass på at kraften ikke koker.
  3. Ha oppi grønnsaker og kok opp. La kraften stå og putre 1/2 – 1 døgn til. Jeg har oppi grønnsaker på slutten av koketiden slik at de ikke løser seg opp og lager grumsete kraft.
  4. Skru av varmen og la kraften stå og kjøle seg ned. Dette tar en del timer. Pass på at kraften ikke står for lenge slik at den stivner. Sil av kjøtt og grønnsaker og ha kraften oppi glass/beholdere med lokk. Sett de i fryseboksen når de er kjølt ned til romtemperatur.

Denne kraften var faktisk så god at jeg klarte å drikke den som buljong ved å kun tilsette litt havsalt, noe jeg ikke har klart før. Veldig godt å drikke på kvelden før man skal legge seg, noe som i tillegg kan gi bedre søvn.

kraft fryst

Kilder:

  1. https://sml.snl.no/kollagen
  2. https://no.wikipedia.org/wiki/Kollagen

 

1 kommentar

  1. Tilbaketråkk: Ramen – kraftfull nudelsuppe | food is my religion!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s