Tanker og tips
Comments 4

Lag din egen minihage

Det nærmer seg vår og da er det på tide å begynne å planlegge hvilke vekster man skal så. Jeg er stor fan av ideen bak Majobo – «mat og jord der du bor», som går ut på å dyrke grønnsaker der du bor, uansett om du bor midt i byn eller på landet. Har du plass på balkongen eller i vinduskarmen? Bruk den til å plante urter og grønnsaker som du kan bruke av i løpet av sommeren.

ruccola fra egen hage

Tilknyttet bygården jeg bor i, er det en felles uteplass som nesten ingen bruker. I fjor fikk jeg lov av husverten å ta meg til rette og jeg anla en mini-hage med litt blomster og urter. Jeg fikk mange avleggere og krukker av min mor som er glad for at en av døtrene hennes endelig viser litt hageinteresse. Den beste investeringen jeg selv gjorde, var å kjøpe en peppermynteplante som vi laget litervis med te av. Peppermynte er flerårig så den kommer tilbake i år også. Hurra!

I år er planen å utvider med flere krukker og kasser og jeg vil plante basilikum, koriander, ulike typer salat og kanskje noen spiselige blomster. Økologiske frø kan kjøpes hos Solhatt økologisk hagebruk og Runåbergs frøer på nett eller Reindyrka i Bergen. Se etter økologisk plantegjødsel på hagesenteret og spør om de kan ta det inn dersom det ikke finnes i hyllen. Jeg bruker økologisk gjødsel på alle spiselige vekster.

For tips til hvordan du dyrker din egen mat, anbefaler jeg dette innlegget.

DSC_0038

 

4 Comments

  1. Å, det er så koselig å kunne dyrke sine egne grønnsaker! Jeg skal ikke skryte på meg at jeg har gjort det selv, men mamma og pappa har alltid stoor grønnsakshage på sommeren. Pappa dyrker alt mulig; mais, grønnkål, løk, brokkoli, squash, agurk, tomat, urter, hvitløk og alt annet godt. Jeg rett og slett elsker det!

    Lik

  2. Birgit says

    Dette har jeg tenkt å gjøre lenge. Tror jammen jeg skal bestille inn frø i år, og gå igang. Takk for inspirasjon :-) !!

    Lik

Legg igjen en kommentar

