Brød og knekkebrød
Comments 3

No-knead bread på slump

Jeg har skapet fullt i ulike typer mel og sist helg fikk jeg akutt behov for å bake litt. Jeg bestemte meg for å lage et såkalt «no knead bread», altså et brød som ikke skal eltes, men derimot heve lenge og vel. Brødet ble stekt dagen etter og ble kjempegodt! Det er lenge siden det har blitt spist noe særlig brød her i huset og når vi først spiser det er det kjekt å vite at det er hjemmelaget og uten alle mulige ulumskheter som finnes i kjøpebrød.

Jeg må si at dette er en helt genial måte å lage brød på, spesielt for meg som ikke har plass til kjøkkenmaskin. Man rører bare sammen deigen med en sleiv, setter til heving over natten, og dagen etter er det bare å ha deigen i former, etterheve en time eller to før man setter formene i ovnen. I deigen hadde jeg blant annet Jytte mel (fibra teff og orginal), havremel, havregryn, speltmel, glutensubstitutt fra Orgran, grahamsmel og linfrø.

Jeg var veldig usikker på resultatet siden det ble laget på slump med en blanding av glutenfritt mel og spelt. For å bryte ned fytinsyren som finnes i korn, og gjøre glutenet i spelten lettere fordøyelig, hadde jeg litt eddik og vannkefir i deigen. Det er første gangen jeg prøver meg på dette, men om du vil lese mer om temaet anbefaler jeg Gry Hammers blogg Fra jord til bord eller dette innlegget som Christer i Tidsporten har skrevet. Å tilsette syrer gir også brødet en litt syrligere smak.

Og siden brødet ble laget på slump får dere bare en omtrentlig oppskrift og så er det bare å prøve seg fram selv. Jeg tror det er nærmest umulig å feile med denne oppskriften og selv kommer jeg til å fortsette å bruke metoden. Mitt siste forsøk er på pizzadeig, men mer om det senere…

No knead bread på slump  (ca. 3 brød)

  • ca 1 ts tørrgjør
  • ca 1 kg mel, gryn og frø
  • ca 3 ts salt
  • noen spisiseskjeer olje
  • 2-3 ss vannkefir, eddik eller sitronsaft (kan sløyfes)
  • fingervarmt vann

Bland alt det tørre i en bolle og rør inn vann. Deigen skal være fast, men klissete. Dekk bollen med plast eller et kjøkkenhåndkle og sett til heving på et lunt sted i 8 timer eller mer.

Ha deigen i smurte brødformer, dekk til og etterhev i 1-2 timer. Stekes deretter i ovnen på 230 ºC i 40-50 minutt. Reduser gjerne steketemperaturen noe underveis.

3 Comments

  1. Mmm deilig med hjemmebakt brød! Og det er så mange spennende metoder man kan bruke for å lage mat noen hakk sunnere :D

    Lik

Legg igjen en kommentar

