Frokost, Lavkarbo
Comments 5

Müsli av frø og nøtter

Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal spise til frokost når man står der uten matlyst om morgenen. Derfor liker jeg å alltid ha en eller annen type frokostblanding stående, noe som også gjør at man bruker mindre tid på frokosten. Denne oppskriften fikk jeg av en kollega av meg og jeg synes den smaker best på yoghurt, for eksempel enkel kokosyoghurt, eller som strø på smoothie.

Oppskriften er vegansk, lavkarbo, glutenfri. Smør kan erstatte oljen. Jeg brukte ekstra virgin kokosolje, noe som gir et snev av kokossmak. Er du glad i kokos, kan du også ha i kokosflak i müslien. Selv foretrekker jeg minimalt med kokossmak, men jeg hadde rikelig med kardemomme i. Nam nam!

Müsli av frø og nøtter

  • 2 dl mandler
  • 2 dl hasselnøtter
  • 2 dl valnøtter
  • 2 dl linfrø
  • 2 dl solsikkekjerner
  • 2 dl sesamfrø
  • litt vann
  • 1-2 ts himalayasalt eller annet mineralsalt
  • olje (kokosolje eller kaldpresset rapsolje)
  • sukrin (kan erstattes med annen søtning)
  • kardemomme og/eller kanel
  1. Kjør alle ingrediensene i en kjøkkenmaskin i noen sekunder. Bruker du kokosolje eller smør kan det smeltes på lav varme og has oppi blandingen, eller legge det i noen klatter oppå müslien før den skal i ovnen.
  2. Dekk en langpanne med bakepapir og bre massen utover slik at den dekker hele langpannen.
  3. Stekes i ovnen på ca 150ºC til den blir gyllenbrun på farge. Bruker du høyere temperatur er det lett for at müslien blir brent, men prøv deg fram underveis. Min müsli kunne med fordel vært stekt litt lenger for å få en enda bedre smak. Rør i müslien underveis i stekingen.
  4. Oppbevares i lufttett glass. Begynner dem å smake harskt har den stått for lenge, men da skal den stå en stund…

5 Comments

  1. krydderpiken says

    Nammmm:) Muslien redder også meg om morgenen, når matlysten ikke er på topp.

    Lik

Legg igjen en kommentar

