Frokost, Oppskrifter, Raw food
Comments 13

Raw sjokoladegranola

For noen uker siden spiret og tørket jeg bokhvete som jeg oppbevarte på et glass inntil jeg endelig fikk tid å produsere litt hjemmelaget, rå sjokoladegranola. Jeg er stor fan av sjokoladegranola og denne oppskriften skuffet ikke. Aller best er den med vegetabilsk melk, banan og daddelsirup. En super frokost når matlysten ikke er på topp og man bare har lyst på noe godt. Originaloppskiften fant jeg HER.

Raw sjokoladegranola

  1. Kjør dadler og litt vann i en food prosessor. Tilsett hasselnøter/mandler og kjør litt til. Ha deretter i gresskarkjerner og kjør litt til. Det skal fremdeles være litt biter igjen i massen.
  2. Ha alt det tørre i en bolle og rør inn den våte massen. Bland godt. Dersom det er for tørt kan du ha i litt mer vann, og dersom det er for vått kan du ha i litt mandelmel.
  3. Smak til med søtning.
  4. Dekk et stekebrett med bakepapir og bre massen utover slik at den dekker hele stekeplaten. Lag noen åpninger innimellom slik at massen lettere tørker.
  5. Sett brettet i stekeovnen og tørk på varmluft på 50 ºC til granolaen er helt tørr, circa 5-6 timer. Sett en stekespade eller lignende i klem i døren slik at fuktighet slipper ut. Vend helst på granolaen noen ganger underveis.
  6. Oppbevar granolaen på et lufttett glass. Den kan også oppbevares i kjøleskap eller fryses ned.

13 Comments

  1. Tina says

    Denne skal definitivt prøves ut. Høres i allefall kjempegodt ut :)

    Lik

    • Anbefales! Jeg syntes smaken var litt rar med en gang, men nå digger jeg den. Jeg foretrekker den også med melk på :)

      Lik

  2. Vibeke T says

    mmhmmmm;) Når skulle eg komme og smake sa du???

    Lik

  3. ninabakke says

    Hørtes nydelig ut, lurer på om jeg skal teste ut den! :)

    Lik

  4. Grønne Gleder says

    Så nydelig det ser ut :-) Elsker sjokogranola!

    Lik

Legg igjen en kommentar

