Lakrisboller

Før jul lånte jeg nok en gang boken Raw Delight på biblioteket og siden da har jeg gått og siklet på en oppskrift på lakrisboller. Ting tar tid med meg for tiden, men for noen dager siden fikk jeg endelig testet ut oppskriften og nå står det en halvfull boks i kjøleskapet som jeg kan gå og snoke i når snopebehovet melder seg.

Jeg hadde ikke mer carobpulver igjen så jeg brukte kakaopulver, noe som gir en litt sterkere smak. Jeg anbefaler deg derfor å holde deg til oppskriften slik at kakaoen ikke tar bort noe av den gode lakrissmaken. Lakrisrotmel har jeg ikke testet, men lakrisrotpulver har jeg nå fått inn i butikken min og jeg brukte derfor det. Lakrispulveret er nydelig på smak og rimelig på pris. Økologisk er det selvfølgelig også. Dersom du er glad i lakris, er dette oppskriften for deg!

Lakrisboller (circa 10 stk)

  • 2 dl mandler eller valnøtter
  • 1-2 ss carobpulver
  • en klype salt (gjerne himalayasalt)
  • 1 ss kokosolje
  • 2 ss honning
  • 1 ss olivenolje
  • 2-4 ts lakrispulver eller 2 ss lakrisrotmel

Kjør mandlene eller valnøttene til fint mel i foodprocessoren. Tilsett resten av ingrediensene og kjør det en gang til. Smak eventuelt til med mer lakrispulver. Rull massen til små boller. Oppbevares i kjøleskap.

5 kommentarer

Lagret under Godteri/konfekt, Oppskrifter

5 Svar til “Lakrisboller

  1. Mmm. Har lenge tenkt på å gå til inskaffelse av lakrispulver. :D

  2. Ida

    Mmm, denne oppskriften må jeg prøve!

  3. Dette hørtes veldig godt ut:) mmmmmm

  4. Har kjøpt meg lakrispulver men ennå ikke brukt det! Nå har jeg muligheten ser jeg :-)

Legg igjen en kommentar

