Lavkarbo, Supper
Comments 8

Blomkålsuppe med brokkoli og karrireker – uten melk og gluten

Jeg elsker blomkålsuppe, men når kostholdet må være uten melk kan jeg se langt etter den suppen -trodde jeg. Da jeg så gjennom Hellstrøm sine oppskrifter fra programmet «Hellstrøm rydder opp – hjemme», fant jeg en oppskrift på blomkålsuppe uten melk og gluten. Det er rett og slett kraft og kokt blomkål som moses med stavmikser. Enkelt, godt og genialt!

Denne måten å lage blomkålsuppe på, smaker litt annerledes enn den melk og meljevning-suppen jeg er vant med fra før, men den er nok mye sunnere når alt kommer til alt. Orginaloppskriften fant jeg her. Den er uten melk, egg og gluten, og samtidig lavkarbovennlig.

Blomkålsuppe med brokkoli og karrireker (4 porsjoner)

  • 1 blomkål
  • 1 løk
  • 1 purre
  • 6 dl vann eller grønnsakskraft
  • olivenolje
  • 1 brokkoli, lag små buketter
  • 2 ss gressløk, finhakket (kan sløyfes)
  • 200 g pillede reker
  • 1 ts karri
  • salt og pepper
  1. Kutt blomkål i biter. Hakk løken og purreløken(bruk bare det hvite på purreløken). Fres alt i en kjele med litt olivenolje. Tilsett kraft eller vann. La det koke til blomkålen er mør. Kjør så suppen i en blender eller bruk en stavmikser til suppen er helt glatt. Smak til med salt og pepper.
  2. Stek rekene raskt i en varm panne med litt olivenolje og krydre med salt, pepper og karri. Gjør det samme med brokkolien.
  3. Anrett på tallerken med reker og brokkoli og eventuelt hakket gressløk.

Hellstrøms blomkålsuppe

Server gjerne med lavkarbohamburgerbrød (uten melk og gluten) som du skjærer i biter.

8 Comments

  1. Det ser godt ut! Blomkålsuppe med karrireker (eller solsikkekjerner ristet i karri, mmm) har vært en klassiker i min familie. Kjempegodt!

    Lik

  2. Jeg bruker stort sett aldri melk eller gluten i suppene. Et tips er å koke 1-2 poteter sammen med grønnsaken(-e), da får du stivelsen du trenger :-)

    Lik

  3. Det så nydelig ut! Har aldri tenkt på å mikse reker med blomkålsuppe, men det tror jeg at jeg skal prøve nå!

    Lik

Legg igjen en kommentar

