Salsa

Tidligere har min salsafavoritt vært den meksikanske versjonen som jeg fikk oppskrift på av min amerikanske venninne som er bosatt i Chiapas, Mexico. I dag testet jeg en oppskrift jeg fant i et blad og den ligner mer på den man får kjøpt på glass her i landet – dog ekstremt mye bedre! Enkel å lage og kan oppbevares på glass noen dager eller fryses ned dersom man lager mye.

Salsa (4 personer)

  • 1/4 rød paprika, finhakket
  • 1/4 grønn paprika, finhakket
  • 1/2 løk
  • 1 boks grovhakkede, hermetiske tomater
  • 1/2 ts chilipulver
  • 1/2 ts cayennepepper
  • 1/4 ts salt eller Vitam Kørnig
  • 1 jalapeño eller 1/2 frisk chili
  • en liten neve frisk koriander
  • 1 ts sukker (evt. sukrin)
  • saften av 1/2 lime

Bland paprika, løk, tomater, krydder og limesaft i en bolle. Finhakk koriander og chili/jalapeño og ha det i bollen sammen med resten av ingrediensene. Smak til med chilipulver og salt.

Salsaen smaker best om den får stå en stund i kjøleskapet slik at alle smakene blander seg. Server til tex mex eller meksikansk mat, eller bruk salsaen som dip.

5 kommentarer

Lagret under Oppskrifter, Tilbehør

5 Svar til “Salsa

  1. Salsa er så godt :) Jeg pleier ikke lage min egen, men det skal jeg begynne med nå, er jo så enkelt :)

    • Det er kjempelett egentlig, men er jo ikke alltid man gidder. Men smaker så utrolig mye bedre enn den på glass så man burde virkelig ta seg bryet ;)

  2. Det så ordentlig godt ut! Og så enkelt! Må prøves :-)

  3. Takk for at du pinget bloggen din! Link til dette blogginnlegget er på forsiden av Grønn & Skjønn bloggen! http://gronnogskjonn.com

  4. Dette skal jeg lage! Snart håper jeg :)

Legg igjen en kommentar

