Hovedrett, Oppskrifter
Legg igjen en kommentar

Lam i karri

Etter en ny time hos ernæringsterapeuten er det på tide å kutte ut melkeprodukter og dermed var det fram med kokebøkene for å hente litt inspirasjon til middag. Valget falt på lam i karri som jeg fant i en thai-kokebok og resultatet ble helt nydelig. Min kjære ville til og med ha resten til middag i morgen og han pleier å hate rester.

Vi brukte noen timer på matlagingen, men følger du oppskriften trenger det ikke å ta så lang tid. Oppskriften er allergivennlig og uten melk og gluten.

Lam i karri (4 personer)

  • 500 g lam fra bog eller lår, uten bein
  • 2 ss rapsolje
  • 1 løk i tynne ringer
  • 2 fedd hvitløk, presset
  • 1 ss rød karripasta
  • 2-3 dl kokosmelk
  • 1 ss lyst brunt sukker
  • 1 rød paprika, uten frø
  • 1 1/2 dl kjøttkraft (jeg blandet heller 3 ts Vitam Kørnig med 1,5 dl vann)
  • 1 ss thai-fiskesaus
  • 2 små bokser (240 g) hermetiske vannkastansjer
  • 2 ss friskpresset limesaft
  • 2 ss hakket, frisk koriander
  • 2 ss hakket, friks basilikum
  • salt og pepper (dette sløyfet jeg)
  1. Skjær kjøttet i store terninger. Stek løk og hvitløk i varm olje under omrøring i 2-3 minutter. Legg i kjøtterningene og brun dem raskt.
  2. Rør inn karripasta og stek den et par sekunder. Hell på kokosmelk og tilsett sukker. Gi det et oppkok. Sku ned varmen og la kjøttet surre i 15 minutter. Rør av og til.
  3. Skjær paprika i tykke skiver og legg dem i gryten sammen med kraft, fiskesaus og limesaus. Legg på lokk og kok retten videre i circa 15 minutter eller til kjøttet er mørt.
  4. Tilsett vannkastanjer, koriander og basilikum. Server retten med ris og salat.

Jeg brukte brun rundkornet ris som jeg kokte etter denne oppskriften. Oppi vannet hadde jeg en teskje Vitam Kørnig, noe som ga risen en kjempegod smak. Ved siden av laget jeg en salat av hjertesalat, grønnkål, gulrot, agurk og alfalfa- og brokkolispirer, samt en dressing laget av honning og sennep (oppskrift kommer senere). Rett og slett en nydelig middag full av smak. Passer både til hverdags og til å servere gjester :)

Legg igjen en kommentar

