Dessert, Oppskrifter, Raw food
Comments 12

Raw sjokolademousse

Personlig likte jeg ikke denne så godt kjempegodt og mistenker at avokadoene jeg brukte ikke var moden nok. Jeg mistenker også at moussen derfor ble bedre av å stå en dag i kjøleskapet. Ikke er jeg en stor sjokolademoms heller. Det er derimot søsteren min og hun elsket sjokolademoussen da hun spiste opp restene dagen etter jeg laget den. Jeg velger derfor å tro på min søster som sa at hun glatt kunne servert denne og lurt folk til å tro den var «ekte».

Jeg serverte sjokolademoussen med bringebær og rå vaniljesaus, men vi var begge enig om at vaniljesausen ikke passet så godt til. Bringebær eller noe annet syrlig er derimot perfekt til sjokolademoussen.

raw vaniljesaus

Raw sjokolademousse (2 porsjoner)

  • 0,5 dl ferske dadler (uten stein)
  • 0,5 dl vann + eventuelt 2 ss vann
  • 2 ss honning (evt. agavenektar)
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • 1,5 dl modne avokado
  • 0,5 dl kakao- eller carobpulver

Kjør dadler, 1/2 dl vann, honning og vanilje til en myk røre i food processoren. Tilsett avokado og kakao- eller carobpulver. Kjør det til det får en kremaktig konsistens. Stans maskinen fra tid til annen og skrap massen ned fra sidene.

Vil du ha en løsere mousse, tilsetter du de to ekstra spiseskjeene med vann. Moussen holder sef i circa 3 dager i kjøleskap og 2 uker i dypfryseren. Oppbevares i en boks med tett lokk.

12 Comments

  1. Elsker sjokolademousse! Så jeg er så glad det går an å lage sunne sådane!! :D :D

    Lik

    • Det beste med raw food er i grunnen at nærmest all vanlig mat kan lages i en sunnere versjon. Me like!! :)

      Lik

  2. Hei! Jeg ville også trykket like på den siste kommentaren din, dersom dette var facebook. Det var en veldig god tanke selv for meg som ikke bryr meg om raw food egentlig.

    Men du! Du får nok sånne spørsmål hele tiden, og det må man tåle med en sånn bloggetittel.. ;) Jeg er i Bergen i helgen og tenker å spise mye lunsj. Finnes det noen nye kjekke steder? Eller hvor bør man helst spise lunsj i Bergen sånn helt generelt?

    Tusen tusen takk for svar! :)

    Lik

    • Hei på deg!!! Alltid kjekt å kunne anbefale steder å spise ;)

      For tiden foretrekker jeg lunsj på Barfot (Magnus Barfotsgate). Der får man tilfredstilt smaksløkene og prisene er hyggelige. I tillegg til en fast meny, finner man dagens retter på en tavle ved baren. Koseligst å sitte oppe etter min mening :)

      Ellers er Pygmalion (Korskirkealmenningen) et greit økologisk alternativ hvor de bl.a har pannekaker med mye godt på. Pingvinen har mye tradisjonell mat og er et koselig sted, men jeg synes betjeningen er i overkant lite hyggelige så dette trekker ned.

      Og så er det selvfølgelig maki på Ichiban (Håkonsgaten) som bare er kjempegod og veldig lekkert tilberedt!!! Lite sted med få sitteplasser, men overgår flere av de mer «skikkelige» sushirestaurantene i byen.

      Og så kan jeg anbefale en tur på gatefesten i Skostredet, byens koseligste handlegate, på lørdag. I tillegg er det Bondens marked på Bryggen fredag (11-17) og lørdag (10-16) så stikk gjerne innom der også!!

      Vel, håper noe faller i smak og god tur til Bergen!! Have fun!! :)

      Lik

  3. Hei! Jeg har meldt meg på Rawfood kurs i Bergen til vinteren. Hadde vært kjempegøy å møtt deg på kurset. Friste, friste…..
    https://www.deltager.no/participant/arrangement.aspx?id=33485&hash=44CFE5104695F73AB499F32C7BADB439

    Til Chassi: Velkommen til Bergen! Jeg spiste en deilig yoghurt med granola på Dromedar i Gågaten i dag. Feit deilig naturellyoghurt med hint av honning, ikke søt i det hele tatt. Ellers kan jeg anbefale Bølgen & Moi, ikke så dyrt som en skulle tro :)
    Kos deg i Bergen, og ta gjerne regnet med deg når du reiser igjen…

    Lik

    • Åå, raw food kurs hadde vært gøy. Gikk glipp av det forrige de arrangerte. Jeg må vente til jeg får penger, men blir vel nødt å melde meg på ;) Takk for tips!

      Lik

  4. Kjempebra at du har lyst å være med. Skal bli spennende å treffe andre «friskusser» i Bergen :)

    Lik

  5. Ååh, du har så mange flotte oppskrifter! Fant bloggen din i går, og synes oppskriftene var inspirerende :) Har et kosthold som baserer seg på de samme prinsippene. Må så absolutt komme tilbake senere når jeg har litt mer tid til matlaging.

    Lik

    • Takk for det!!! Alltid kjekt å få koselige tilbakemeldinger. Er lite oppdateringer for tiden, men er så mye annet jeg holder på med, men jeg håper å komme sterkere tilbake etterhvert. Uansett er det mulig å bruke bloggen som et oppslagsverk :)

      Lik

  6. Nam nam! Sjokolademousse er kjempe digg! Laget en selv i går. Ta en vakker dag! :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

