Tanker og tips
Comments 17

10 gode grunner til å ikke spise sukker

For tiden er jeg inne i en ny sukkeravtale hvor målet er å ikke spise sukker. Jeg har siden januar spist svært lite sukker (både godteri og mat som inneholder raffinert sukker) og merker at jeg lever godt på at jeg har «vært så flink» og derfor ikke er like seriøs denne gangen. Sukkeravtale er dog sukkeravtale og, med få unntak, skal jeg derfor holde meg unna. Noen ord om hvorfor sukker ikke er bra, er derfor på sin plass.

  1. Sukker fører til karies og hull i tennen. Her er det altså store tannlegeutgifter å spare på å minimere sukkerinntaket.
  2. I følge boken «Sukker –  en snikende fare» kan sukker og mat som inneholder raske karbohydrater føre til beinskjørhet, fedme, kreft, diabetes, strekkmerker, hormonforstyrrelser, kviser og nærsynthet.
  3. Sukker er bare energi og inneholder ingen nødvendige næringsstoff. Dette er grunnen til at sukker ofte kalles tomme kalorier.
  4. Sukker stjeler vitaminer og mineraler fra kroppen og kan føre til vitamin- og mineralmangel. Siden et høyt sukkerinntak «stjeler» kalsium, magnesium og andre mineraler fra skjelettet ved at urinen skiller ut mer mineraler, kan dette føre til benskjørhet. Les mer HER.
  5. Sukker svekker immunforsvaret. Et for høyt eller for lavt blodsukkernivå hindrer opptaket av sukker i hvite blodceller, som da ikke får energi til å bekjempe virus, bakterier og andre fiender.

    https://matibergen.files.wordpress.com/2011/03/1-1282222.jpeg?w=300

    Bildet er lånt fra Google

  6. Sukker kan også føre til for tidlig aldring. Les mer HER.
  7. Siden sukker er svært energirikt, kan sukker føre til overvekt. Høyt sukkerinntak tilfører kroppen mer energi enn den bruker og over tid lagrer kroppen dette energioverskuddet i form av fett.
  8. Et høyt sukkerinntak kan føre til ugunstige endringer i blodet sitt innhold av fettstoff som er risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer.
  9. Sukker og raske karbohydrater har en negativ påvirkning på insulinnivået og kan på sikt føre til at man utvikler diabetes.
  10. Sukker kan føre til atferdsproblemer og psykiske lidelser. Mange foreldre har erfart at et stort sukkerinntak gjør barn hyperaktive og ukonsentrerte. Årsaken er at barn reagerer sterkere hormonelt på sukker enn voksne. Sukker kan utløse angst, irritasjon og aggressiv adferd hos barn og kan bidra til psykiske lidelser og adferdsproblemer hos voksne. Høyt sukkerinntak «tømmer» over tid hjernen for tiamin (vitamin B1). Tiaminmangel senker terskelen for aggressivitet, impulsive handlinger og gjør at man blir mer ømfintlig overfor kritikk.

Med dette innlegget mener jeg ikke å bedrive skremselspropaganda, men å øke kunnskapen rundt kosthold og helse. Det er ikke nødvendig å bli helt ekstrem og kutte ut alt sukker på flekken, men det kan være lurt å kutte ned på sukkerinntaket og for eksempel begrense det til enkelte dager i uken. Du velger selv hva og hvor du vil kutte, og det finnes mange naturlige alternativer til sukker som er både søte, sunne og gode. Les mer HER og HER. Kunstig søtning, som aspartam, bør man holde seg unna.

Kilder:

17 Comments

  1. Så kult at du nevner dette om sukker. Men husk at kunstige alternativer er minst like ille! (Jf. aspartam, mm).

    Lik

    • Kunstige alternativer er ikke bra så jeg bruker kun naturlig søtning (agave, yacoon, sukrin etc). Skal legge inn en liten parantes i innlegget for å poengtere det ;)

      Lik

  2. LovelyLiller says

    holder du deg unna raske karbohydrater også?

    Lik

    • Jeg prøver, men blir ikke helt lavkarbo heller… Spiser lite hvetemel og sukker, og en del grove knekkebrød og frukt.

      Lik

      • Og så spiser jeg nesten aldri chips eller poteter… men litt ris blir det for tiden, selv om jeg ikke er kjempeglad i det :p

        Lik

  3. Flott valg å ta! :-)

    sv: Bestilte tranebær for noen dager siden, gleder meg til å smake på dem også! God helg til deg også! :-)

    Lik

  4. Supert innlegg! Dette skulle vært barnelærdom! De fleste tror at sukker er dårlig pga fedme og hull i tenner, men det er så mange andre helsefarer som kommer snikende også. Hull i tenner er kanskje den minst farlige av de, mener nå jeg.

    Lik

  5. Jeg er helt hekta på godis, men jeg har sånn kropp som ikke blir tjukk men får mye nupper og jeg legger på en måte ikke merke til at jeg spiser så alt for mye. Men jeg skal prøve så godt jeg kan!

    Lik

    • Når man ikke må tenke på vekten er det lett for å hive innpå med sukker og annen usunn mat, men det er viktig å også tenke på helsen generelt og hvordan alt sukkeret påvirker kroppen :)

      Lik

  6. Carita says

    Bra lesestoff med nyttig info :) Prøver også å kutte ned på hvitt sukker og har brukt agave og palmesukker en stund og det funker greit.

    Lik

    • Jeg bruker også agave og palmesukker i tillegg til sukrin og stevia. Blander de ofte for å få den beste smaken, avhengig av hva jeg lager :)

      Lik

  7. Takk for påminnelsen! Jeg planlegger også å kutte ut sukker. Er ikke helt gjennomført på det ennå, men har byttet ut mye av sukkeret med bjørkesøt og stevia. På fredag kom agavesirup og yaconpulver i posten, og snart kommer også yaconsirup. Tester ut oppskrifter på sunne godis og kaker – så er snart ingen grunn til å spise noe sukker lenger :) (Må bare finne meg en strategi når jeg er på besøk/i selskapet o.l. Men håper jeg kommer til et punkt der vanlige kaker og desserter ikke lenger frister…)

    Lik

    • Alle monner drar og det vikigste (etter min mening) er hva man spiser daglig og hva man spiser av og til. Hvis man kutter sukkeret til daglig kan man heller si ja til et kakestykke i selskap og sannsynligvis vil det ikke smake så godt som det ville gjort før man kuttet ut/ned på sukkeret ;)

      Å inngå sukkeravtale eller veddemål med noen er en god strategi siden det er mer forpliktende når man lager avtale med noen andre enn med bare seg selv. Eneste som fungerer på meg iallfall og jeg er ingen stor godtegris heller.. :)

      Lik

  8. Jonas says

    Godt innlegg, men vil bare skyte inn at aspartam ikke er noe å være redd for. Det er blitt gjort haugevis av forskning på det, men folk liker litt for godt å høre at alt som er «unaturlig» er et onde, og at man på liv og død burde seg unna det. Aspartam er på alle måter et veldig godt alternativ til sukker.

    Jeg bare googlet aspartam + scientific review og vipps der kan du se:
    https://www.sciencebasedmedicine.org/aspartame-truth-vs-fiction/

    Lik

    • Kunstig søtning linkes i noen studier til overvekt m.a. Jeg ønsker uansett å være føre var mht apspartam og synes heller ikke det smaker noe godt.

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s