Frokost, Oppskrifter, Tilbehør
Comments 4

Hjemmelaget italiensk salat

Jeg elsker hjemmelagete salater til frokost og jeg forbinder det med frokost hjemme hos mamma i julen eller andre ganger når familien er samlet. De mest populære hos oss er eggesalat og rødbetesalat, men selv er jeg også veldig glad i italiensk salat.

Hjemmelagete salater er perfekt å servere gjestene til frokost, lunsj eller kvelds. Det er lett å lage, ser imponerende ut og smaker fortreffelig!

Italiensk salat

  • en del raspet gulrot
  • en del finsnittet kål
  • majones til det dekker grønnsakene
  • salt og pepper

Bland alle ingrediensene i en bolle og sett kjølig inntil den skal serveres. Holder seg noen dager i kjøleskapet.

Jeg lager italiensk salat uten kjøtt, men det er også godt med litt smårettsskinke oppi dersom du fortrekker kjøttvarianten. For en ekstra lettvint variant kan du bruke en pose med råkost fra butikken som du blander med majones, salt og pepper.

____________________________________________________________

Brød er ikke det jeg spiser mest av lenger, men jeg fant et glutenfritt «grov»brød på tilbud på Helsemeny og måtte teste det. Ikke at jeg har glutenallergi, men jeg føler meg bedre når jeg holder meg unna brød og tenker at det kan ha med gluten å gjøre. De fleste brødene fra butikken er dessuten tilsatt ekstra gluten, noe som kan føre til økt sjanse for å bli glutenintolerant. Les derfor innholdsfortegnelsen når du er på butikken og handler brød – det finnes brød som ikke er tilsatt (hvete)gluten.

Uansett, det glutenfrie brødet smakte kjempegodt med hjemmelaget italiensk salat på. Det fine med det er at det er ferdig oppskåret og frossent slik at det er lett å ta opp den mengdene en vil ha og tine. Ingenting er som ferskt brød til frokost ;)

4 Comments

  1. Hei! Så enkel oppskrift, på noe så godt! Lager du majonesen selv, eller kjøper? Hvis du lager den selv, har du en god oppskrift å dele? :)

    Lik

    • Jeg bruker kjøpemajones (lett eller ekte alt etter smak og behag) så har dessverre ikke noen god oppskrift på det. Har prøvd å lage aioli noen ganger, men blir liksom ikke helt vellykket… :-/

      Lik

  2. Carita says

    aha, dette er noe jeg kan lage, uten å søle en masse! Jeg har tenkt på å begynne med hjemmelaget pålegg, og dette er en god start :)

    Lik

    • Hjemmelagde salater er kjempeenkelt og kjempegodt pålegg. Anbefaler å prøve! Sjekk gjerne ut eggesalaten og rødbetesalaten også (link i innlegget) :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

