Rå vårruller med scampi

For en god stund siden kjøpte jeg rispapir til å lage vårruller av, men det skulle ta et halvt år før jeg fikk somlet meg til å bruke de. I helgen laget jeg derimot maki og fikk lyst å supplere med noen rå vårruller. Som inspirasjon brukte jeg en oppskrift på vietnamesiske vårruller, men jeg fulgte den ikke da jeg satte i gang å lage rullene. Godt ble det uansett og min kjære var så fornøyd at jeg måtte lage flere til kvelds… og jeg som trodde han ikke kom til å like de rå rullene i det hele tatt… ;)

Jeg brukte stekte scampi, men du kan fint lage vårrullene veganske ved å droppe den ingrediensen. I orginaloppskriften skulle man bruke isbergsalat i rullene, men det glemte jeg i farten og jeg brukte kål i stedenfor. Prøv gjerne med isbergsalat for å få et mindre krispi fyll, eller lag en blanding med begge deler i. Variasjonene er mange. Rispapir og hoisin-saus kjøpes billig på innvandrerbutikker.

Rå vårruller:

  • rispapir (ett ark per rull)
  • scampi (2-3 stk per rull), kan sløyfes
  • hvitløk, chili og olje til steking av scampi
  • gulrot, raspet
  • kål og/eller isbergsalat, finsnittet
  • agurk, strimlet eller raspet
  • hoisin-saus
  • frisk koriander, finhakket
  1. Bland gulrot, kål/salat, agurk og koriander i en bolle. Bland i noen teskjeer hoisin-saus til den så vidt dekker grønnsakene.
  2. Stek scampi (uten skall) i olje med finhakket hvitløk og chili. Ta av halen på scampien etter steking.
  3. Bløtlegg et rispapir av gangen i ca 30 sekunder i en skål eller dyp tallerken med lunket vann. Rispapiret krøller seg lett så hold det nede med fingrene.
  4. Legg rispapiret på et fat eller brett. Legg 2-3 scampier midt på nedre del av papiret og ha 2-3 ss med fyll oppå. Brett nedre del av arket over fyllet, brett inn sidene og rull så sammen.
  5. Fortsett til du har ønsket antall ruller eller er tom for fyll. Rullene bør spises like etter de er laget slik at rispapiret ikke tørker inn.
18 kommentarer

Lagret under Oppskrifter, Tapas

18 Svar til “Rå vårruller med scampi

  1. Disse har din kjære faktisk skrytt av og jeg ventet på oppskrift :-)
    Blir testet til helgen!

    • Egentlig burde jeg skjønt at han ville like de siden han ofte bestiller sånne når vi er ute og spiser, men jeg forventer liksom at han ikke skal like den sære maten min… Skjønner jeg må endre innstilling og kanskje lage enda mer sær mat ;)

  2. Dette har jeg hatt lyst til å lage lenge! Så takk for at du minnet meg på det, og takk for oppskrift :D

  3. Vårruller er kjempe godt! :-D

  4. Veronica/Mentale Godtepose

    Veldig lyst å prøve meg på rå vårruller ja!! Jeg fant slike papir en og lagde noen rå og noen jeg varmet, men jeg kan sikkert gi det flere sjanser. Var uansett bare en pakke med 10 ark. Er sikkert billigere og flere på innvandrerbutikkene ;)

    Vet jeg har betalt 20 kr for 50 sånne andre vårrullark.

    • Koster omtrent det samme for rispapir også tror jeg. Virkelig en overkommelig pris for å ha noe å pakke fyllet inn i ;)

  5. Det så veldig godt ut! Tipper at disse kan lages med litt tofu i stedet for scampi. Namnam.

    • Tofu blir nok godt inni (gjerne marinert i hoi sin-saus eller en blanding av chili, hvitløk og soyasaus). Bønnespirer (eller andre spirer) og glassnudler er nok også en vinner inni. Jeg skulle i grunnen ha nudler i, men glemte hele greien… :)

      • Da har du jo et kjempepåskudd til å lage dem igjen! ;)

      • Hehe, du har et poeng! Skal eksperimentere med forskjellig innhold. Samboeren min er ikke så glad i tofu (mest pga konsistensen), men det hindrer ikke meg i å lage noen til meg selv :)

  6. Eva

    Hvor gode er rå våruller i forhold til varme? Ser utrolig godt ut, men vanskelig å forestille seg det er bedre enn stekte?? ;D

    • Det er i grunnen to forskjellige ting… Vårruller med rispapir kan spises rå, mens de med «vårrullpastery» må stekes/friteres. De som ikke er stekt har gjerne en renere smak sammenlignet med de som er frityrstekt, så det er vel en smakssak hva man liker best. Bruker du rispapir slik jeg gjorde kan du selvfølgelig steke/varme alt fyllet hvis du liker det bedre.

      Kanskje komme på besøk og smake en dag? ;)

  7. Så godt ut, dette skal prøves, takk takk =)

  8. Oj, det var en intressant måte å gjøre vårruller mer sunnere på, skal testes ;) liker bloggen din veldig godt, mye inspirasjon!

    • Takk for det!! Gi gjerne en tilbakemelding dersom du tester vårrullene. Jeg må lage nye en dag. De er så gode og jeg tenkte å prøve meg på noen nye varianter også. Nam nam… :)

Legg igjen en kommentar

