Frokost, Oppskrifter, Raw food
Comments 11

Rå nøttegrøt

Jeg prøver meg stadig på nye oppskrifter og denne fant jeg på bloggen Grønt Vann. Oppskriften er hentet fra boken «Raw food på norsk» – en bok det ser ut til at jeg må skaffe meg snart.

Grøten ble god, men i lengden ble det litt ensformig med en hel skål og jeg vil derfor anbefale å ha i litt frukt eller bær. Jeg tenker kiwi eller blåbær neste gang, eller kanskje begge deler. Anbefaler uansett å teste ut oppskriften. Den kan også varieres med andre blætlagte nøtter og frø. Bløtleggingen gjør at det er lettere for kroppen å fordøye maten, samt at grøten får den riktige konsistensen. Jeg hadde ikke sitron og brukte derfor lime. Det gikk helt fint, men jeg tror sitron smaker best i denne sammenhengen.

Rå nøttegrøt (1 porsjon)

  • 0,5 dl paranøtter, bløtlagte
  • 0,5 dl mandler, bløtlagte
  • 0,5 dl solsikkekjerner, bløtlagte
  • 4 dadler
  • 1/2 ts vaniljepulver
  • 1 klype himalayasalt
  • saften av 1/2 sitron

Legg dadlene i bløt 1/2 – 1 time. Fjern steinen og ha de i en blender sammen med alle de andre ingrediensene. Ha i litt av bløtleggingvannet til dadlene helt til blenderen klarer å jobbe. Kjør til en jevn masse.

Serveres med yacoonsirup og kanel og gjerne litt frisk frukt eller bær.

11 Comments

  1. nam nam :-D Så supert ut!! Tror du det går å sløyfe dadlene? kanskje bruke litt gojibær isteden?

    Lik

    • Du kan jo prøve. Evt ville jeg droppet både dadler og goji og tilsatt litt søtning bare. Og hatt bær til :)

      Lik

      • Ja jeg skal teste dette ut :-D bringebær er jo supert til nøtter!!

        Lik

  2. Frisk frukt eller bær ville nok passe bra ja! Det er jo som med vanlig grøt, det gjør seg alltid med litt topping :)

    Lik

  3. Oj, dette fikk jeg litt lyst til å prøve!
    Men jeg har et dumt spørsmål: yacoonsirup, hva er det?

    Lik

    • Veldig enkelt, mettende og godt. Anbefales å prøve, men som sagt er det sikkert best med litt frukt eller bær som topping.

      Yaconsirup er naturlig søtning utvunnet av yaconrot og har en litt karamellaktig smak. Sirupen påvirker i liten grad blodsukkeret samtidig som den er et probiotikum. Yacon koster en del, men hvis du vil investere i et glass anbefaler jeg å kjøpe den på iHerb (bruk koden MEX012 for å få $5 rabatt hvis du ikke har handlet der før).

      På grøten kan du selvfølgelig erstatte yaconsirup med honning, agavenektar (billigere enn yacon og billigst på iHerb) eller sukker/sirup hvis du spiser det. Ellers holder det sikkert med frukt og bær som søtning :)

      Lik

  4. Carita says

    Veldig spennende! Ser godt ut :)
    Får prøve dette når jeg har fått tak i div nøtter.

    Lik

  5. Carita says

    Ps: Fikk boken «Raw food, på norsk» i min postkasse i går! Har slukt alle bilder som er inni den allerede ;) En genial bok :o)

    Lik

Legg igjen en kommentar

