Drikke, Frokost, Vegansk / vegetar
Comments 15

Hasselnøttmelk

For noen uker siden prøvde jeg for første gang å lage mandelmelk selv. Jeg har av en eller annen grunn gått i flere år og innbilt meg at det er så vanskelig å lage og har derfor holdt meg til soya-, ris- og havremelk fra butikken. Nå er det derimot andre boller og i dag har jeg testet hasselnøttmelk for første gang.

En liter økologisk hasselnøttmelk koster 45 kroner på Kinsarvik og det er derfor litt å spare på å lage denne melken selv. Jeg brukte dog ikke økologiske hasselnøtter denne gangen, men jeg skal få tak i det til neste gang selv om det er litt i dyreste laget.

Hasselnøttmelk (8 dl)

  1. Skyll godt av hasselnøttene og ha de i blenderen sammen med litt av vannet. Kjør til nøttene er finmalte og ha i resten av vannet.
  2. Sil melken gjennom et kjøkkenhåndkle eller en nøttemelkpose. Press ut all væsken og ha nøttemassen i en skål. Jeg samler massen i en boks i fryseboksen slik at jeg kan bruke den til brød, baking e.l ved en senere anledning.
  3. Tilsett stevia i nøttemelken og sett kaldt, helst i en lufttett beholder for lenger holdbarhet. Det kan være lurt å koke flasken/beholderen for å få vekk bakterier. Nøttemelken holder seg noen dager i kjøleskap.

TIPS: Hvis du ikke har Stevia Vanilla Creme kan du bruke vanlig stevia og litt vaniljepulver som du kjører i blenderen sammen med melken. Det er også godt å ha i en daddel som søtning. Bløtlegg den da i vann en halvtime, ta ut steinen og ha den i blenderen sammen med nøttene. Jeg bruker en daddel når jeg lager mandelmelk og det gir en god og litt fyldigere smak på melken.

15 Comments

  1. Hehe fin vannmugge ;) Har sånn jeg og. Men måtte ha meg ny for den ble så høy i nye kjøleskapet…

    Er så spesielt synes jeg at nøtter kan bli melk. Har du sjekket iherb for økonøtter?? Jeg vet det er massevis av nøtter der, jeg er sikker på det må være mye billigere enn fra Norge.

    Lik

    • Jeg må også ha ny mugge for den karaffelen må stå helt på skjeive i kjøleskapsdøren… Og den andre fine muggen min sprakk da lure meg tok for kaldt vann på den etter jeg hadde «kokt» den under springen… :(

      Har sjekket iHerb for nøtter, men fant ikke veldig mye økologiske, men skal sjekke litt mer… :)

      Lik

      • Jeg hadde ønskelista full av alle slags nøtter ei stund, så noe er det i hvertfall? Men jeg liker best cashew og macademia.

        Jeg fant meg ny på clas ;) kostet litt men den var på minst 1 liter og flatere i formen, så den passet perfekt!!

        Lik

  2. Jeg er litt der du var; tør ikke lage nøttemelk selv fordi jeg ser for meg at det er så vanskelig. Kanskje jeg bare må hoppe i det? Det ser jo veldig godt ut!

    sv: Jeg synes tankegangen din om shopping er kjempefornuftig! It makes sense. ;)

    Lik

  3. Silje Silje says

    Nam nam :-) Mandelhasselnøttmelk er også godt!

    Lik

    • Mmm… det må jeg lage en dag. Greit når man bare har litt av hver i skapet. Takk for tips! :)

      Lik

  4. Nøttemelk er så godt! Bruker det selv i alt fra baking til kakao, nom nom! :D

    Lik

    • Jeg skal teste den til kakao en dag. Sist jeg drakk kakao med kumelk fikk jeg kjempevondt i magen, men i mat kan jeg bruke melk uten å bli dårlig. Merkelig…

      Lik

  5. Carita says

    Har og tenkt lenge på å lage div nøttemelk typer,
    men har ikke en god blender i hus ennå :P
    Men denne ser jo knall ut! :o)

    Lik

  6. Tilbaketråkk: Bløtlegging av nøtter og frø | food is my religion!

  7. Tilbaketråkk: High on Smoothie: Mango Boost | food is my religion!

Legg igjen en kommentar

