Lavkarbo, Oppskrifter
Comments 13

Karamellmuffins med blåbær

I kveld følte jeg for å lage noe godt og valget falt på disse muffinsene som jeg fant oppskriften på HER og HER. Oppskriften er fri for både sukker og gluten, og bruker du kokosmelk er den også laktosefri. Enkle å lage og samtidig tilpasset et lavkarbokosthold. Nam nam!

Karamellmuffins med blåbær (11 stk)

  • 4 mellomstore egg
  • 4 ss sukrin
  • 1 ts vaniljepulver
  • 1 ts bakepulver
  • 1 ts yaconsirup (kan sløyfes)
  • 5 dråper stevia english toffee (kan sløyfes)
  • 4 ss kokosmel
  • 1 dl kokosmelk (eller fløte)
  • frosne blåbær

Visp egg og sukrin luftig. Tilsett alle ingrediensene unntatt kokosmel og kokosmelk/fløte.  Ha i resten og bland godt. Fyll muffinsformene nesten fulle og tilsett litt blåbær i hver form til slutt. Stekes på 175 ºC i circa 20 minutter.

Hvis du bruker muffinsbrett er det lurt å ta utav muffinsene og legge de på en rist umiddelbart etter steking slik at de blir fuktige under.

♣ TIPS: Hvis du er mer glad i sjokolademuffins lager du det enkelt ved å putte en sjokoladebit oppi hver form i stedet for blåbær.

13 Comments

  1. Anita says

    Disse ser kjempegode ut, nam!

    sv: Alltid kjekt å dele erfaringer!:) Jeg pleier alltid å lage en kylling-påleggsalat til jul og prøvde derfor å få tak i Røros rømme før jul. Men det var visst helt umulig å skaffe meg selv om jeg sa jeg kunne kjøpe hele brettet.. Uansett, jeg kjøpte Tine sin økologiske rømme (hadde vel ikke spist meieriprod. siden mai i fjor, bortsett fra tjukkmjølk en sjelden gang, som jeg tåler i små mengder), men ble så dårlig.. Prøvde igjen enda en gang, men ble like dårlig.. ikke greit! Men greit å vite da, så holder jeg meg helt unna:)

    Lik

  2. Så hyggelig at du likte de! Og de så kjempeflotte ut! Jeg må ærlig innrømme at jeg er svært fornøyd med den oppskriften! Jeg bruker også samme utgangspunkt for å lage lapper, de er kjempegode. Da bruker jeg kun sukrin som søtning, så oppskriften er egg-sukrin-mel-væske (hvis jeg husker rett:)). Oppskrift med bilde ligger på bloggen, hvis det frister :)

    Lik

    • Mmm… takk for tips! Jeg er veldig glad i lapper så det må jeg prøve en dag.

      Lik

  3. Sv: Min lekker også litt, selv med den ekstra korken som fulgte med. Jeg har min i en brødpose i tillegg. Kjedelig når den lekker utover veska. Tror jeg skal kjøpe meg en annen kork til den, en som er tett. Men ellers er jeg veldig fornøyd med flaska. Fin er den. Hvilken nettside har du brukt? Jeg er alltid for å spare penger. ;)
    PS: NAM, de muffinsene så gode ut!!

    Lik

    • Jeg kjøpte min flaske på Natural Mom Gear. De var på tilbud da jeg kjøpte så fikk to stykker til rett under 200 kr så da ble det en i julegave og en til meg selv. Me like! Har i grunnen ikke sett på så mange andre butikker i utlandet for å sammenligne priser, men billigere enn her hjemme iallfall :)

      Lik

      • Takk for tipset! Jeg synes de er så fine at jeg «trenger» et par til i litt ulike farger. Og som gave er de jo kjempefine. Jeg sjekket på leveranørens hjemmeside og de skulle ha skjorta for frakten, så da lønte det seg å bestille fra en norsk side. Men nå som du har gjort meg klokere blir det andre boller, for å si det sånn. ;)

        Lik

  4. Sussie says

    Hm, jeg har alt unntatt kokosmel. Kan jeg bruke mandelmel i stedet, eller blir det helt feil?

    Lik

    • Det går sikkert an, men da må du i såfall bruke større mengde siden kokosmelet trekker til seg mye væske. Jeg har ikke allverden erfaring med bruk av mandelmel selv. Gi gjerne tilbakemelding på hvordan resultatet ble dersom du prøver :)

      Lik

      • Sussie says

        Brukte en blanding av mandelmel og Jyttemel, men skulle nok hatt i enda mer mel! De ble litt «soggy», men veldig gode likevel. :)

        Lik

      • Mine ble ikke helt som hvetemel-muffins i konsistensen. Våtere og mer svampaktig på et vis. Men gode! Må nok lages igjen. Kanskje jeg skal prøve med litt jyttemel oppi også? Kanskje det blir enda bedre.. :)

        Lik

Legg igjen en kommentar

