Tanker og tips
Comments 25

12 tips til en sunnere hverdag

Januar er snart over og for mange er det tid for å gi nytt liv til nyttårsforsettene om å bli sunnere og friskere. Under finner du 12 tips som kan hjelpe deg til å få en sunnere hverdag.

Jeg har tidligere postet dette innlegget, men denne gangen kommer det i redigert utgave og jeg har lagt til noen punkter. På det året jeg har blogget har jeg fått større interesse og mer kunnskap om enkelte felt innen kosthold og ernæring og det er dermed litt gøy å sitte og redigere det jeg selv har skrevet for rundt et år siden.

Tomato Smoothie picture

Bildet er lånt fra http://www.ifood.tv

 

  1. Lag mat fra grunnen av. Det er ofte lettere og tar kortere tid enn mange tror. Å lage maten selv gjør at man får bedre kontroll på hva man får i seg av salt, fett, sukker og ulike tilsetningsstoffer. Lag store porsjoner som du fryser ned eller bruker som restemat neste dag.
  2. Drikk mye vann! Vann renser kroppen og gjør blant annet huden finere. Selv er jeg vannoholiker og drikker kanskje litt i meste laget. Te er også bra og jeg har til og med lest at noen forskere mener at te er sunnere enn vann.
  3. Bruk naturens eget apotek. Urter har en rekke medisinske egenskaper og kan brukes mot ulike plager som forkjølelse, hodepine og menssmerter. Les mer her. Sunnere og bedre for kroppen enn syntetiske legemidler.
  4. Spis mindre kjøtt.  Da jeg var vegetarianer fikk jeg ofte spørsmålet «hva spiser du da?».  “Alt det andre”, svarte jeg da. Hvis man bare vil, lærer man fort å erstatte kjøttet med ulike grønnsaker. Det finnes også mange produkter som er gode kjøtterstattere (f.eks Quorn og ulike soyaprodukter). Et enkelt grep kan være å innføre Kjøttfri Mandag. Enkle og gode alternativer til skive med kjøttpålegg er smoothie og grønnsaker med dip. Rått og godt til både frokost og kvelds.
  5. Spis mye (rå) grønnsaker. Ved å basere middagen på grønnsaker er det lettere å få i seg nødvendige næringsstoffer. Grønnsaker er også sunne og kalorifattige og man kan derfor spise store mengder med verdens beste samvittighet. Bruk f.eks. salat eller stekte/bakte grønnsaker som tilbehør til middag eller lunsj (eller begge deler). Kombiner også med råkost, f.eks raspet/finsnittet gulrot, kål eller kålrot ved siden av. Grønnsaker og annet som ikke er varmebehandlet beholder alle næringstoffene. Les mer om raw food HER.
  6. Få i deg proteiner fra ulike proteinkilder: melkeprodukter som kesam, Skyr og cottage cheese, linser og bønner, soyaprodukter (også tofu), egg og nøtter. Tenk utenfor “boksen” – det finnes andre proteiner enn de som er i kjøtt og proteinpulver.
  7. Gjør det til vane å lese varedeklarasjonen på produkter før du kjøper de. Ofte er halv- og helfabrikat fulle av smaksforsterkere, salt, sukker, usunt fett og annet humbug. Det er også lurt å se hvordan fordelingen av protein, fett og karbohydrater er for å få bedre oversikt over hvor sunne matvarene er, samt hvor mye kalorier det er per 100 gram. En titt på en vares innhold gjør ofte at jeg velger den bort, noe som kan gjøre det lettere å gjøre sunne valg når man er i butikken.
  8. Kjøp økologisk dersom mulig. Det er uenighet om økologiske varer er mer næringsrike enn ikke-økologiske, men man slipper om ikke annet å fylle kroppen med sprøytemidler og andre ulumskheter. Bruk også naturen og plukk bær som du fryser ned, sylter eller lager saft av. Gratis og godt.
  9. Reduser inntak av brus og godteri. Etter litt vil behovet for søtsaker minske. For å holde et mest mulig stabilt blodsukker og unngå det verste søtsuget er det lurt å være bevisst på mengden og typen karbohydrater man spiser. Unngå raske karbogydrater og mat med høy GI.
  10. Erstatt hvitt med fullkorn. Brød, ris, pasta, couscous, tortillalefser og frokostblandinger finnes i fullkornsvarianter som blant annet er rike på fiber. Jeg lager for eksempel grove/fullkorns vafler, pannekaker og pizzabunn. Sunnere og veldig godt. Prøv deg fra med ulike meltyper og nye oppskrifter.
  11. Lytt til kroppen. Er det noen matvarer som ikke kjennes bra for din kropp eller andre matvarer som gjør at du føler deg bedre? Prøv deg fram og kutt ut enkelte matvarer en periode for å se om noe endrer seg. Spesielt anbefaler jeg å være obs på hvetemel, sukker, soya og melkeprodukter.
  12. Innfør supermat i kosten. Supermat er matvarer og ingredienser som inneholder eksepsjonelle og gjerne bredspektrede næringsverdier i tillegg til at de har medisinske egenskaper. Les om mine erfaringer med supermat HER.

Hva er ditt beste tips til en sunnere hverdag?

25 Comments

    • Ja, søvn og mat er viktig! Jeg blir veldig sugen på usunn mat når jeg har sovet for lite.. god nok grunn i seg selv til å få nok søvn.

      Lik

  1. Vegard says

    Gode tips Helene! Kan du ikke lage en oppskrift på proteinbarer?? det hadde vært stas! :D

    Lik

  2. Gode tips! Følger mange av dem selv, spesielt nummer 1 :D Veldig glad i hjemmelaget mat, og akkurat nå står det en hjemmelaget lasagne i oven :) En ting jeg og typen er veldig glad i å lage selv, er tortillalefser! Både når vi skal spise taco eller quesadillas. Ufattelig mye bedre enn papplefsene man får i butikken :D

    Prøver også å være litt bevisste på dette med bruk av kjøtt. Men ikke så bevisst at vi styrer hverdagen ut i fra det, det går som regel av seg selv :)

    Ha en god helg! :)

    Lik

  3. Flere gode tips her! Et variert kosthold basert på økologiske råvarer og mye vegetarmat (med mye linser og bønner) er blant mine tips også. Samt nok søvn, fysisk aktivitet og å smile mye :-)

    Lik

  4. Ingrid says

    Fint innlegg dette…og mange gode råd. Vil bare påpeke punkt nr. 3: Man skal selvfølgelig ikke stappe i seg «en pille mot alt som er ille»..men hvis man har et medisinsk problem er det IKKE nok å bruke «naturens eget apotek». Jeg håper inderlig ikke at noen som leser dette vil forsøke å bruke div. planter og annet kvakksalveri til å kurere sine sykdommer og plager. :)
    God helg!

    Lik

    • Nei, det håper ikke jeg heller. Punktet er ment som et tips til lettere plager, f.eks vannansamlinger, menssmerter, hodepine, hoste og tett nese.

      God helg til deg også :)

      Lik

    • Lykke til med det å bli KURERT av legene, når du først virkelig trenger hjelp (tenker ikke på trauma/operasjoner nå, selvfølgelig, men ellers er de UBRUKELIGE – skriver bare ut sykemeldinger og resepter petrokjemikalier…)

      mvh
      http://www.forbudforbudt.blogspot.com

      Lik

  5. Kenneth says

    Heisann, fin liste :)

    Ville bare gi deg et tips om du ikke har hørt det før. Kesam som du sa har veldig mye proteiner, og jeg leste på et forum at folk hadde fun light i for å lage en slags Yoghurt.

    Spiser dette ofte, og får dempa lysten på småspising via det. Smaker godt gjør det også :)

    Lik

    • Takk for tips og tibakemelding! Tror jeg har lest om det på et forum en gang jeg også. Personlig er jeg litt skeptisk til Fun light pga kunstige søtstoffer, men absolutt en god ide. En lignende «rett» som jeg er fan av er tyrkisk yoghurt (feit og god) med litt akasiehonning og evt litt frø o.l. Mmmm… Ikke helt fritt for karbo, men veldig godt :)

      Lik

  6. Elisabeth says

    Bare en liten kommentar til punkt 1, store porsjoner. Det er lurt å ta av maten som skal fryses før man begynner å spise. Dette gjør det lettere å styre størrelsen på måltidet :)
    Gratulerer med publikasjon av linken

    Lik

  7. Ufermentert soya er gift for kroppen, slutt å anbefale det. Anbefal heller ikke melk, du sier selv at mange reagerer på det. Hvorfor tror du det? Melk er et av de aller vanligste allergenene. Tisser barnet ditt på seg enda, slutt å gi det melk. Besøk http://www.notmilk.com for info om dette produktet, som var ment til kalver… Og anbefal heller ikke proteinrik mat, det er bare tull at kroppen trenger mer enn 5-10 prosent proteiner. Det fører bare til sykdom!

    Lik

    • Det jeg gjør i innlegget er å anbefale et variert kosthold hvor man får i seg matvarer/næringsstoffer fra forskjellige kilder. Det er stor uenighet om melkeprodukter og hvor sunne eller usunne de er. Noen tåler melkeprodukter, andre ikke. Det jeg anbefaler er å lytte til kroppen for slik å bli mer bevisst på hva som funker for hver enkelt.

      Jeg anbefaler heller ikke, slik du skriver, å spise mye soya, men skriver at dette kan være en erstatning for kjøtt eller en alternativ proteinkilde for noen. Små mengder soya er, så vidt meg bekjent, ikke usunt, men det anbefales å kun spise moderate mengder, spesielt av enkelte soyaprodukter.

      Når det kommer til proteiner er dette noe kroppen trenger en viss mengde av daglig. Jeg anbefaler heller ikke å spise proteinrik mat selv om jeg ikke ser på det som usunt å spise over 10% proteiner om dagen. Det er derimot ikke nødvendig å spise mer enn kroppen klarer å ta opp. Det jeg anbefaler er å variere proteinkildene, uavhengig av hvor mye proteiner man mener man trenger daglig, og dermed får man også i seg mange andre næringsstoffer man trenger.

      Lik

  8. Sunn, lett og blid says

    Kjempe gode tips! Er midt i en kostholdsendring og lærer mer og mer om mat! Det hjelper veldig å lese bloggen din :-) Takk for gode råg, tips og oppskrifter!

    Lik

Legg igjen en kommentar

