Hovedrett, Oppskrifter, Tilbehør
Comments 6

Økologiske kjøttkaker med brun saus og råkost

«Raw food» er i vinden og jeg har bestemt meg for å inkludere enda mer levende mat i kostholdet. Da jeg vokste opp hadde vi alltid råkost som tilbehør til middagen, for eksempel raspet gulrot eller finsnittet kål, og siden jeg er rimelig lei av stekte grønnsaker har jeg bestemt meg for å bruke mer råkost i stedetfor.

Gårsdagens middag ble økologiske kjøttkaker, hjemmelaget brun saus med løk og raspet gulrot, kålrot og rødbete. Min kjære er svært skeptisk til rødbeter fordi han ikke liker de syltede på glass. Jeg fikk han derimot, etter mye om og men, til å smake en bitteliten bit uten at det gjorde ham mer overbevist om at rødbete er en god ting. Kålroten gikk derimot ned på høykant så da vet jeg det til neste gang. Jeg for min del elsker rødbeter og kombinasjonen av brun saus, raspede rotgrønnsaker og kjøttkaker var himmelsk i mine øyne. Jeg er spesielt fornøyd med den brune sausen som faktisk ikke smakte så ulikt Toro sin posesaus. Ikke er det vanskelig å lage selv heller. Selvfølgelig var min mye bedre enn Toro sin, spesielt med tanke på fraværet av glutamat og denslags humbug… ;)

 

Brun saus med løk:

  • 1 liten løk
  • 2 ss smør
  • 2 ss mel (jeg brukte spelt)
  • 5 dl kraft (f.eks 5 dl vann + 2 økologiske grønnsaksbuljongterninger)
  • salt og pepper
  • noen dråper sukkerkulør
  1. Surr løken i smøret på middels varme.
  2. Ha i litt og litt mel mens du rører for å unngå klumper. Stek deretter blandingen til den er nøttebrun.
  3. Ha i litt og litt kraft og la sausen koke opp mellom hver gang. Bruk en visp og rør godt slik at det ikke blir klumper. La sausen småkoke i 5 minutter.
  4. Smak til med salt og pepper og ha i noen dråper sukkerkulør til du oppnår ønsket brunfarge.

Måltidet lager du slik:

  1. Lag brun saus av oppskriften over.
  2. Rasp gulrøtter, kålrot og rødbete (helst økologiske).
  3. Stek kjøttkakene i en stekepanne. Ha de oppi sausen før servering eller server sausen og kjøttkakene hver for seg.
  4. Server og ha gjerne litt «hjemmelagede» alfalfaspirer på toppen.

PS: Norgården sine økologiske kjøttkaker smaker veldig godt og det kommer fra en som ikke er noen kjøttkakeelsker ;)

6 Comments

  1. Veronica/Gale Matverden says

    Hm, har sett de kjøttkakene selv men den kiloprisen byr meg fullstendig imot ;P jeg synes også det er litt «latskap» – kjøp en kjøttdeig og lag selv ;P? Men jeg har vel ikke sett Norgården kjøttdeig enda, så..

    Rødbeter er jo så godt :)

    Lik

    • Joda, det finnes Norgården kjøttdeig. Her i Bergen får jeg tak i den på Meny.

      Er i grunnen enig med deg, men jeg kjøpte egentlig kjøttkakene for å ha på jobb, men så kom jeg aldri så langt :p

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden says

        Wow, aldri sett, men ser stadig nye produkter da. Så sprer seg :D Ferdigmat kan være ille og det være miljævennlig og sunt. Skader jo ikke med øko-ferdigmat! Men når det fortsatt koster flesk å lage fra bunn av så synes jeg det er så sært ;)

        Lik

  2. Liker at Nordgården begynner å få et brukbart utvalg av økologiske kjøttprodukter! Skulle ønske nærbutikken tok inn varer fra dem… tror det snart er på tide å levere en ny «ønskeliste» over produkter jeg savner til butikken :)

    Fant bloggen din nå nettopp, og, kommer nok til å ta turen innom igjen, da jeg nok er over gjennomsnittet interessert i mat, og liker at den er dyrket på en bærekraftig måte :)

    Lik

Legg igjen en kommentar

