Oppskrifter, Tilbehør, Vegansk / vegetar
Comments 2

«Refried beans» – meksikansk bønnepuré

En meksikansk rett jeg lenge har hatt lyst å lage er meksikansk bønnepurè eller «refried beans». Denne retten passer som tilbehør til det meste av meksikansk mat og smaker nydelig. Det var enklere å lage den enn jeg trodde, men det krever litt forberedelser siden bønnene må bløtlegges over natten, samt kokes i to timer. På Kinsarvik  (Olav Kyrresgate 47) fant jeg økologiske pintobønner til en overkommelig pris.

Jeg brukte tørkede chiliflak og droppet laubærblad og timian fordi jeg ikke hadde det i hus. Istedenfor cheddar brukte jeg Synnøve Findens gulost og til slutt smakte jeg til med salt, pepper og chilli. Her kommer orginaloppskriften som jeg fant i den meksikanske kokeboken min.

Refried beans (4 personer)

  • 225 tørkede pintobønner, bløtlagt over natten og avsilt
  • 2 løk, én skåret i fire og én hakket
  • 1 hakket og 1 helt laubærblad
  • 1 frisk timiankvist
  • 1 tørket rød chili
  • 3 ss olivenolje
  • 2 ts malt spisskummen
  • 85 g cheddar, revet (kan sløyfes)
  1. Ha bønner, de fire løkbåtene, urtene og chilien i et stort kokekar. Dekk med kaldt vann og kok opp. Skru ned varmen, legg på lokk og kok over svak varme i 2 timer eller til bønnene er svært myke.
  2. Sil av bønnene og ta vare på kokevannet. Kast løk, urter og chili.
  3. Ha 2/3 av bønnene og kokevannet i en kjøkkenmaskin eller en hurtigmikser. Kjør til det er grovt blandet. (Du kan eventuelt mose bønnene for hånd med et egnet redskap)
  4. Varm oljen i et tykkbunnet kokekar over middels varme. Fres hakket løk i 10 minutter eller til den er gyllen og myk. Tilsett spisskummen og stek under omrøring i 2 minutter. Rør inn bønnemosen og resten av bønnene. Varm opp under konstant omrøring til væsken har kokt inn og blandingen har tyknet. Rør eventuelt inn revet ost og varm under omrøring til osten har smeltet. Serveres straks.

Bønnepureen serveres for eksempel som snacks sammen med tortillachips, som tilbehør til taco eller med litt salat og en tortillalefse slik jeg gjorde. Jeg brukte maistortilla og det smakte nydelig.

 

 

 

2 Comments

  1. Mmm! Refried beans er kjempegodt! Jeg bodde i latinamerika i et par års tid for en del år tilbake, og da var det refried beans av svarte bønner til eggene hver eneste morgen. Ble aldri lei :D

    Denne oppskriften ser kjempedeilig ut!

    Lik

    • Ja, det er kjempegodt! Spiste det mye til frokost da jeg backpacket i Mexico og Guatemala i fjor, men ble i grunnen litt lei av svarte bønner og omelett… Anyway, meksikansk mat er nydelig. Og når jeg først er inne på det så må jeg lage bananomelett en dag… :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

