Hovedrett, Oppskrifter
Comments 4

Sweet chilli laks med wokgrønnsaker

Denne nydelige retten er både velsmakende og lett å lage. Laksen kan ligge i marinade noen timer eller legges direkte i ovnen dersom du ikke dårlig tid. I oppskriften under står det hvilke grønnsaker jeg brukte, men du kan selvfølgelig bruke det du har tilgjengelig. Det meste er godt å wokke så det er bare å mikse i vei.

Sweet chili laks

  • 1-2 økologiske laksefilet per person
  • sweet chili saus
  • 1/2 kinesisk hvitløk, finhakket

Alt. 1: Dersom du vil marinere laksefiletene, legger du de i en brødpose sammen med sweet chili saus og hvitløk. Når det nærmer seg middag legger du filetene i en ildfast form eller i aluminiumsfolie. Stekes i ovnen på 200 ºC i 15-20 minutter eller til laksen er gjennomstekt.

Alt.2: Legg laksefiletene på aluminiumsfolie eller i en ildfast form. Dryss over hakket hvitløk og dekk deretter filetene med sweet chili saus. Stek i ovnen på 200 ºC i 15-20 minutter eller til laksen er gjennomstekt.

Grønnsakswok

  • olje til steking
  • 1/2-1 kinesisk hvitløk, finhakket
  • diverse grønnsaker (jeg brukte sukkererter, gulrot, brokkoli, sjampinjong, ertespirer og hodekål)
  • soyasaus

Ha olje i en wokpanne og fres hvitløken litt før du har i grønnsakene. Stek grønnsakene på sterk varme noen minutter.

Legg wokgrønnsakene på en tallerken, ha på litt soyasaus og legg laksen over – enten hele fileten eller i biter – og server.

4 Comments

  1. Så artig at jeg kunne bidra med det tipset da. Diger MBT-skoene mine. Føler virkelig de funker for ryggen!! Bare synd at det ikke er vintersko..Vet de har det også, men de er svindyre. Fortell meg gjerne hva du synes om de når du får de i posten da! Spennende.
    Fin blogg du har btw!! Den skal jeg følge. La deg til på bloglovin :D

    ps: digger fisk og denne oppskrifta frister til utprøving

    Lik

  2. Milla says

    Så gøy! Skal lage dette imorgen og søkte på sweet chilli laks for å få tips til hvordan jeg kunne lage det og hvor lenge jeg kan ha laksen i marinade.
    Dette hjalp veldig! :) Takk for det

    Lik

Legg igjen en kommentar

