Dessert, Oppskrifter
Comments 7

Kokospannacotta med mangosaus

Jeg har en tendens til å hamstre mat og fylle opp skuffer og skap med diverse varer med lang holdbarhet. I det siste har jeg forsøkt å bruke av det som står i skapene i stedenfor å stadig kjøpe nytt, og en av de mange boksene med kokosmelk som jeg hadde på lur ble til en herlig kokospannacotta (litt usikker på orddelingen her så moste kokos, panna og cotta sammen til et ord) .

Tidligere i høst da det var mangosesong, kjøpte jeg pakistanske mangoer og var lur nok til å fryse ned noen av de. Dermed fikk jeg laget en søt og god mangosaus som passet perfekt til kokospannacottaen. For å sprite opp smaken litt og gjøre desserten friskere, bruker du litt lime- eller sitronsaft.

Kokospannacotta (4 porsjoner)

  • 1 boks kokosmelk
  • 0,5 dl fløte (kan sløyfes)
  • 1,5 dl melk (kan sløyfes)
  • 0,5 ts ekte vaniljepulver
  • noen skjeer sukrin eller sukrinmelis til den er så søt du vil ha den
  • saften av 1/2 lime eller sitron
  • 3 plater gelatin
  1. Legg gelatin i bløt i en skål med vann.
  2. Ha kokosmelk og eventuelt melk og fløte i en kjele og kok opp på middels varme. Ha i vanilje og sitrussaft.
  3. Rør inn gelatin til den er oppløst og avkjøl blandingen.
  4. Fordel blandingen i fire skåler eller glass som du setter i kjøleskapet. La stå til de er stivnet, gjerne over natten. Hvis du har hastverk kan du ha i litt mer gelatin, men ikke for mye da dette kan påvirke smaken.

Mangosaus:

  • 1 mango i biter, frisk eller fryst
  • 1 dl vann
  • 1-2 ts agavenektar
  • evt litt sukrin
  • saften av 1/2 lime eller sitron

Bland alt og gi et kjapt oppkok. Hvis du ikke liker mangobiter kan du kjøre blandingen med stavmikser.

Ha mangosausen over kokospannacottaene når de er stivnet eller like før servering. Desserten toppes med usøtede kokosnøttflak.

De to porsjonene som var til overs ble inntatt til frokost i dag og når det er sukkerfri dessert det er snakk om så fungerer det utmerket og gir ingen dårlig samvittighet. Søtt, men godt på en søndagsmorgen ;)

7 Comments

  1. Veronica/Gale Matverden says

    Rimelig sikker på at «panna cotta» blir delt, men hvordan det da blir med kokos på? «kokos-panna cotta?»

    kjenner altfor godt den der «fulle skap, finner masse gøy, … bør bruke noe gøy og». prøver å komme meg til bunns om dagen selv!

    Lik

  2. Veronica/Gale Matverden says

    sv: det som er problemet her og ;) så da ble det billige råvarer og spennende tilbehør fra skapet som jeg har samlet til ei stund, men pga sykdom og latskap og gudene vet alt jeg skylder på :P så har jeg testet ut lite av det. spennende og se hva jeg klarte å grave utav det også!

    men snart er det vinter og da ER det faktisk greit med fulle skap. «øøøøh -20 og snø, tomt for pastasaus?»….. da bruker man en annen saus, da går man ikke ut.

    Lik

  3. Hildi says

    Vi har ikke ordeling i Norge, så det blir nok kokospannacotta eller kokos-pannacotta :)
    mmm, ser digg ut. Nå må jeg få tak i vanilje også. hihi

    Lik

    • Ekte vanilje er mye bedre enn ekkel vanilin som er i vaniljepulveret og de fleste produkter med vaniljesmak. Den minste pakken fra Goji King er billig og drøy i bruk. Varer leeenge :)

      Lik

      • Hildi says

        Nå har jeg kjøpt meg vaniljepulver. Kjøpte den på 125 gram når jeg først skulle bestille. mmm :)
        Må vel vente noen uker før jeg får tatt det i bruk. buhu. Men da blir det vaniljekrem, pannacotta osv. nammm

        Lik

Legg igjen en kommentar

