Oppskrifter
Comments 7

Økologisk is fra Isrosa

I helgen var det matfestival i Bergen og søndag tok vi turen for å sjekke hva forskjellige lokale produsenter kunne tilby av herligheter. Da vi oppdaget isboden til Isrosa kunne vi ikke dy oss selv om det hverken var sol eller sommer.

Isrosa er varemerket til den økologiske iskremen og fruktisen som bedriften Norsk økois lager. Alle råvarene som brukes i produksjonen er økologisk, fra fløte til frukt og krydder. I Bergen kan isen kjøpes på Kinsarvik og gårdsbutikken ved Stend jordbruksskole, og når Reindyrka åpner 5.oktober er den også tilgjengelig der.

Min lillebror kjøpte bringebærsorbet og etter å ha tryglet til meg en liten smaksprøve av han, falt jeg helt pladask. Jeg foretrekker sorbetis framfor fløteis og denne bringebærsorbeten var helt HIMMELSK!!! Nå krysser jeg bare fingrene for at den er å få tak i på Kinsarvik eller Reindyrka, koste hva den koste vil…

Selv om jeg angret litt på at jeg ikke tok bringebærsorbet i min is, var jeg veldig fornøyd med at jeg som vanlig måtte prøve noe nytt, nemlig rabarbrasorbet og kanelis (!!). Kanelisen smakte en anelse pepperkakedeig, men selv om det var litt spesielt, var det veldig godt allikevel.

Smaken på denne økologiske isen var mye renere enn «vanlig» is, og den var bokstavlig talt en ren fornøyelse å spise. Anbefaler alle å teste økologisk is fra Isrosa dersom du finner den på en festival, et marked eller i en fryseboks i nærheten av deg. I tillegg til nydelige smaker laget ismennene også kromkaker underveis som de rullet til iskjeks. Jeg er imponert!! :)

Du kan lese mer om Isrosa HER.

7 Comments

  1. Veronica/Gale Matverden says

    OH, det høres jo godt ut da. Jeg sto over selv da jeg fant i Stavanger pga det var sånn 40 kr for en smaksprøve eller noe… Forstår jo at penger = kvalitet, men likevel…

    Jeg VIL prøve den en dag, skulle jeg plutselig bli millionær så har jeg ei liste over butikker i forskjellige byer jeg vil besøke. Et par er notert som isrosa-selgere… :)

    Lik

    • Det var forresten mange som hadde smaksprøver gratis på matfestivalen! :)

      Lik

      • Veronica/Gale Matverden says

        Åh ikke verst! Kanskje det er noe i det alle klager på Gladmaten for: Stavanger kommune tar for mye betalt i bodleie (eller hvem og hva), og man MÅ ta betalt for smaksprøvene, gjerne altfor mye, for å faktisk ha igjen noe som helst etterpå, eller dekke et minimum av utgifter.. Det er ille da.

        Gratis gir masse kunder, sånn er det bare!!

        Lik

  2. Una says

    Til orientering så kostar det 40 kr for ein skikkelig is, det vil seie full kjeks eller beger slik som på biletet. Det er ikkje pris for smaksprøve.

    Lik

Legg igjen en kommentar

