Forrett, Oppskrifter, Vegansk / vegetar
Comments 2

Alternativ vegetarmaki

Jeg har lenge hatt planer om å lage maki selv og nå har jeg endelig fått surret meg til det. Det er riktignok ikke vanlig maki jeg har laget, men en variant med rå grønnsaker, couscous og chilimajones. Resultatet ble godt og veldig mettende. En av rullene ble ikke spist opp så den la vi i en boks i kjøleskapet, men da jeg skulle spise den til lunsj i dag var den blitt ganske bløt såjeg vil anbefale å ikke lage mer enn circa så mye som blir spist opp samme dag.

Vegetarmaki (1-2 noriark per person)

  • Nori-ark
  • fullkorns-couscous, kokt
  • gulrot, strimlet
  • agurk, strimlet
  • kål, strimlet
  • sesamfrø
  • bønnespirer
  • vårløk, finhakket
  • chilimajones
  1. Lag chilimajones av majones, chilipulver, urtesalt, litt ketchup, creme fraiche (kan sløyfes) og pepper.
  2. Kutt opp grønnsaker i strimler. Andre grønnsaker som kan brukes er spinat, avocado og squash. Bruk det du har tilgjengelig.
  3. Legg et noriark på en rullematte. Dekk deler av den med couscous (se bruksanvisning på pakken). Legg en «stripe» med grønnsaker og dressing og rull sammen. Skjær i skiver og server.

For å se et eksempel på hvordan du lager en makirull, se HER.

Nå fikk jeg endelig brukt de søte spisepinnene som jeg fant innimellom alle tingene mine da vi pakket opp flyttelasset. Hadde helt glemt at jeg hadde de.

2 Comments

  1. Mmm, maki! <3

    sv: Nei det er ikke alt som er fint, men leter man godt kan man finne de små skattene :-)

    Lik

  2. Åååå, hehe, før du flyttet fra storbyen styrte vi vel med å planlegge å lage maki. Jeg tror faktisk min verre halvdel kan det så han får lære meg. Det så jo skikkelig bra ut.Og jeg husker de spisepinnene kjempegodt, hehe :-)

    Lik

Legg igjen en kommentar

