Tanker og tips
Comments 3

Det du ikke visste om sukker…

For noen uker siden lånte jeg boken «Sukker – en snikende fare» av Dag Viljen Poleszynski og Iver Mysterud. Kort oppsummert vil jeg kalle dette skremmende lesning – og jeg har bare lest noen deler av boken.

I dag kom jeg til et interessant kapittel om sukker og fysisk sykdom. Det interessante her var ikke først og fremst at sukker og mat som inneholder raske karbohydrater kan føre til beinskjørhet, fedme, kreft, diabetes, strekkmerker, hormonforstyrrelser, vitamin- og mineralmangel, kviser og nærsynthet, men at sukker gjør deg fortere gammel.

«I moderate mengder er insulin et livsviktig hormon som sørger for nødvendig lagring av næringsstoffer i cellene, men ved for høye nivåer øker insulin aldringsprosessen via en rekke mekanismer. Det samme gjelder for hormonet glukagon som mobiliserer lagret energi fra kroppen, men som i for store mengder vil bryte ned for mye av kroppens vev og dermed bidra til for høyt blodsukkernivå.» (s. 75-76)

Høyt blodsukker regnes av mange som en av de viktigste årsakene til for tidlig aldring. Jeg vil ikke gå nærmere inn på de medisinske prosessene her, men gjengir ett av avsnitt fra boken som begrunner denne påstanden.

«Dersom vi spiser slik at vi stadig får høyt blodsukker, vil muskel- og fettcellene etterhvert bli mindre følsomme for insulin. Da vil bukspyttkjertelen øke insulinnivået for å kompensere for dette og man kommer inn i en ond sirkel med økende insulinnivå og fallende insulinfølsomhet, samtidig som blodsukkeret blir dårlig regulert etter måltidene. Det økte insulinnivået har i seg selv mange skadelige virkninger, blant annet ved at det øker omsetningshastigheten av arvematerialet i cellene. Siden de fleste cellene bare kan dele seg et begrenset antall ganger, betyr det at cellene eldes og dør fortere enn de ellers ville ha gjort» (s. 78)

Hvordan kan man så få et mer stabilt blodsukker? Kort fortalt bør man spise mat som i liten grad påvirker blodsukkeret, for eksempel mat med lav GI eller lite karbohydrater. Enkle grep kan være å

  • kutte ut sukker og sukkerholdige produkter og matvarer
  • erstatte ris, pasta og brød med grovere alternativer – eller kutte disse produktene helt ut.
  • ikke spise mer enn 1-2 frukt om dagen
  • bruke mer kanel i maten (kanel har vist seg å bidra til å redusere høyt blodsukker). Eddik har også samme effekten.

Har du lyst å lese mer om sukker anbefaler jeg å ta en kikk i boken «Sukker – en snikende fare». Kanskje kan boken være til inspirasjon og motivasjon dersom du vil prøve å redusere sukkerinntaket?!

3 Comments

  1. Jeg har jo allerede tenkt å låne denne boken, men nå vet jeg nesten ikke om jeg tør. Blir liksom lettere og letter å kutte ut desto mer man leser om dette sukkeret gitt.

    Prøver å forklare dette for mine foreldre og, men det var det med gamle hunder som skulle lære seg å sitte. Jeg har endelig klart å få de til å forstå at jeg mener at småen IKKE skal få sukker, men de himler fortsatt litt ned øynene når jeg sier NEI når de spør om han ikke kan få is.

    Lik

    • Kanskje et ekseplar av sukker-boken til alle familiemedlemmer til jul?! Tror det ja!

      Alle disse bøkene er super motivasjon og når man kan låne de gratis på biblioteket sparer man masse penger som man kan bruke på supermat og andre rare ting. Ren jentelogikk! ;)

      Lik

Legg igjen en kommentar

