Drikke, Oppskrifter, Smoothie
Comments 7

Spinat- og bringebærsmoothie

Mine akutte behov for ting fortsetter å poppe opp og denne gangen var det smoothie med spinat jeg bare måtte ha. I går kveld planla jeg å lage smoothie til frokost og da jeg våknet i dag var smoothie det første jeg tenkte på. Det er en evighet siden jeg laget smoothie og jeg hadde nesten glemt hvor godt det er.

Siden jeg driver på med dette lavkarboprosjektet, ble det et forsøk på å lage lavkarbosmoothie. Planen ble å blande bringebær og spinat siden det var det jeg hadde tilgjengelig. Jeg prøvde å finne oppskirfter på bringebær- og spinatsmoothie på nettet, men fant ikke noe spesielt så jeg mikset sammen noe greier selv. Hvor mye karbohydrater det er i den har jeg ikke helt kontroll på, men men…

Spinat- og bringebærsmoothie (1-2 porsjoner)

  • 1/2 pose frisk spinat
  • 100 g bringebær, frosne
  • 1 håndfull frisk basilikum
  • 2 ss yoghurt naturell
  • 1-2 dl soyamelk, usøtet
  • 3 dråper Stevia
  • 1/2 ss sukrin melis
  • 2 ss linfrø

Kjør alt i blenderen og nyt den. Smoothien blir frisk og god på smak. Bringebærene jeg brukte var ganske sure så jeg hadde i både stevia og sukrin. Smak deg fram til ønsket søthet selv.

7 Comments

  1. Jeg tror ikke det er så farlig med de karbohydratene der altså. Nå kan du mer om kosthold enn meg, bare så det er sagt, men jeg mener nå at de naturlige karbohdratene kan få bli med på lavkarbokostholdet. ikke ubegrenset, men det er jo greit å ha et kosthold som ikke bare er diett, men som man kan fortsette (og trives med) lenger enn en «slankeperiode».
    Du er flink du, jeg stjeler oppskrifter og tips fra deg hele tiden.

    Lik

    • Enig, men nå i begynnelsen må nesten alle karbs’ene vekk, tenkte jeg i alle fall… Men bringebær er superdupert! Noe søtt må man ha ;) Har til og med gått ned ett kilo de siste dagene og regner med det fortsetter (forutsatt at jeg er flink lavkarbopike) :)

      Lik

  2. Denne smoothien så ut som en skikkelig god kraftbombe. Jeg har lenge vært litt redd for spinat i smoothie og tenkt at det kom til å smake for mye og bli grågrønt i kominasjon med andre ingredienser. Men jeg skal jammen prøve med bringebær; tror aromaen og friskheten tar seg av evt uønsket smak:)

    Lik

    • Jeg har vært skeptisk jeg også, men jeg smakte det i en smoothie jeg bestilte i Mexico og det var nydelig. Du kan eventuelt ha litt mindre spinat i og mer av andre ting. Spinaten blir forresten lysegrønn og ser skikkelig fresh ut når den blendes :)

      I går hadde jeg 1/2 avacodo i også, samt gresskarkjerner og sosikkekjærner. Det ble litt særere, men helt greit. Smoothien manglet litt mer syrlighet som appelsin- eller sitronjuice, så hvis jeg lager det igjen må jeg ha noe sånt oppi.

      Lik

  3. Herlig smoothie!
    Jeg hadde skikkelig dilla på bringebær i smoothie.. Helt til jeg fant ei gigantisk larve i ei bringebær :P Vet jo det er en del larver i, men allikevel blir det litt kjipt når man oppdager de. Hehe.

    Lik

    • Hehe, larver er ekkelt. Spesielt når man finner de i maten… Sto og tenkte på det her en dag jeg laget smoothie med bringebær og så senere hadde du skrevet dette.. Satser på å ikke finne larver for da slutter jeg å spise bringebær en laaaang stund.. :p

      Lik

Legg igjen en kommentar

