Oppskrifter, Supper, Vegansk / vegetar
Comments 3

Kremet soppsuppe

Ideen til denne suppen stjal jeg på LCHF-bloggen og suppen ble dagens jobbmat. Lettvint og greit og samtidig veldig smakfull. Feit og god ble den også med masse fløte og smør – en av fordelene med lavkarbo-kosthold.

De hadde ikke frossen soppblanding eller annen fersk sopp enn sjampinjong på den søndagsåpne Bunnprisen, så det ble derfor sjampinjongsuppe og ikke soppsuppe. Bruk det du vil, her er oppskriften:

  • 300-400 g sopp
  • 1 løk
  • 1-2 dl fløte
  • 2-3 ss smør
  • 5 dl buljong eller kraft (jeg brukte 2 terninger grønnsaksbuljong blandet ut i circa varmt vann)
  • nykvernet pepper

Stek løk og sopp i smør. Ha over fløten, tilsett pepper og la småkoke noen minutter. Tilsett litt og litt buljong/kraft. La småkoke litt og smak til. Server gjerne med en skje rømme oppi. Jeg hadde i tillegg hakket persille på.

Denne gangen ble det vegetarsupper, men jeg er temmelig sikker på at denne supper også blir superyummi med litt skinke eller bacon oppi.


Man får ikke verdens lekreste bilder med mitt mobilkamera, men sånn går det når digitalkameraet ligger igjen hjemme og jeg finner ut jeg skal kokkelere på jobb…

3 Comments

  1. sivanilje says

    Denne hørtes og så skikkelig god ut. Jeg er egentlig ikke noe fan av supper. Vet egentlig ikke hvorfor. Men tror det kommer av at jeg er vant til å må spise skikkelig mat for å bli skikkelig mett. Men etter en stund på lavkarbo og høyfett så har jeg jo opplevd at det er omvendt, så nå skal feite supper prøves. Tusen takk for oppskrift!

    Som nyfrelst lage mat fra bunnen-menneske så tror jeg ikke det er siste gang jeg titter innom bloggen din.

    Lik

    • Alltid kjekt med nye lesere! Jeg elsker supper, men pleier å glemme at jeg kan lage det. Derfor skal jeg nå lage mer supper, spesielt for å variere måltidene litt nå når jeg lever på lavkarbomat. Er best å lage fra mat fra grunnen av, man må bare venne seg til at det egentlig er like enkelt (vel, ikke alltid). Toro-supper får jeg stort sett bare vondt i magen av så best å holde seg unna ;)

      Lik

  2. Tilbaketråkk: Tontoliso » Blog Archive » Kremet soppsuppe

Legg igjen en kommentar

