Frokost, Oppskrifter
Comments 5

Havregrøt med quinoa

Var innom Kinsarvik Fruktutsalg tidligere i uken og tenkte jeg omsider skulle teste ut quiona.

Quinoa er er en vekst fra Sør-Amerika og har fra gammel tid utgjort hovedbestanddelen i Andesbefolkningens mat, blant annet under inkatiden. Frøene på planten kan spises og er et alternativ til ris og poteter. Quinoa har høy, ernæringsmessig verdi og innholder mye av de essensielle aminosyrene lysin, metionin og treonin som det er lite av i korn og belgvekster (Wikipedia).

Etter tips fra en kollega la jeg grynene i vann over natten og blandet de i havregrynsgrøten.

Havregrøt med quinoa

  • quinoa (bløtlagt over natten)
  • havregryn
  • vann og/eller melk
  • litt salt
  • sukrin

Kok alle ingrediensene i circa 10 minutter før servering. Tilsett andre ingredienser etter ønske. Jeg hadde tranebær og gresskarkjerner i (glemte rosinene og savnet de da jeg spiste grøten). I tillegg hadde jeg noen skjeer naturell yoghurt samt litt kanel på toppen, slik jeg pleier på havregrøt.

5 Comments

  1. For meg som ikke kan så mye om matlaging, men er i en opplæringsprosess, omtrent hvor mye har du av hver ting her?
    Lagde forresten grateng med spinat, oppdaget at det var spinaten som utgjorde forskjellen på en helt ok og en kjempegod grateng :-)
    Så, klapp på skulderen til deg:-)

    Lik

    • Så bra du likte gratengen! Frisk spinat er helt fantastisk i mat. Jeg har begynt å bruke det i salat sammen med eller i steden for issalat.

      Jeg lager alt på øyemål, men si ca 1 dl quinoa og 1 dl havregryn. Ser det lite ut kan du bare ha i mer havregryn. Begynn med f.eks 2 dl vann og 1 dl melk. Ser den tynn ut har du i mer havregryn, blir den tjukk har du i mer melk eller vann. Smak til med 1/2 ts salt og litt sukrin.

      Ehh..var det forståelig? :)

      Lik

  2. Nam, tipper dette var godt! Ja, nøttemelk bør du prøve, kjempeenkelt og så godt! :)

    Lik

  3. Ah! Det er supergodt med quinoa i havregrøt.
    Gleder meg til «karbohelg» for da skal jeg spise mye havregrøt ;)

    Lik

Legg igjen en kommentar

