Oppskrifter
Comments 2

Sjokoladekuler med sukrin

Den gamle klassikeren fra bursdagsselskapene på barneskolen har nå blitt litt sunnere ved hjelp av sukrin. Sjokoladekulene – eller negerboller som det het den gangen –  er dog fulle av fett, og de smaker nesten like godt som da jeg var 8 år.

Sjokoladekuler:

  • 125 g mykt smør (brukte Bremykt)
  • 200 g havregryn (brukte lettkokte, økologiske)
  • 180 g sukrin
  • 40 g kakao
  • 4 ss kaffe (laget av pulverkaffi)
  • 2 ts vaniljesukker

Bland alle ingrediensene i en skål. Jeg brukte hendene til å blande alt, men det er også mulig å bruke en food processor. Blandingen formes til kuler og rulles i kokos eller hakkede nøtter. Oppbevares i kjøleskap.

Oppskriften fant jeg på Funksjonellmat.no

2 Comments

  1. Ah! De hadde jeg helt glemt av.
    Pappa pleide å lage disse da jeg var lita, og de smakte så utrolig godt hver gang.. Lurer på å gjøre oppskriften litt sunnere og litt mer lavkarbovennlig :)

    Lik

    • Hjelper litt å bytte ut sukker med sukrin, men er jo fremdeles en del karbo i de. Orker ikke å spise mer enn 1-2 stk av gangen så er uansett begrenset hvor mye man får i seg da ;)

      Lik

Legg igjen en kommentar

