Ichiban – fantastisk maki i Håkonsgaten

Det jeg savner mest etter jeg flyttet fra Oslo til Bergen, er alle de små og billige sushistedene som ligger «overalt». Jeg spiser dog ikke sushi da jeg blant annet ikke liker konsistensen på rå fisk, men makiruller er helt fantatsisk. Nå har min kjære også blitt hektet og da passer det jo bra at Ichiban (Håkonsgaten 17) ligger rett nedi gaten.

Ichiban er så vidt jeg vet Bergens eneste av sitt slag. Større restauranter som Sumo, Soho og Red Sun tiltrekker meg ikke på samme måte som disse småsjappene. Ichiban har lite sitteplasser og egner seg derfor best for take-away, men man kan være heldig å få et bord eller en stol langs disken. Egner seg med andre ord ikke for en helaften – det blir litt mer spis og forsvinn.

sushi - sushi photo

Som vegetarianer ble jeg kraftig lei av vegetarmaki med agurk og/eller avokado. Nå når jeg har gått over til «den andre siden» hiver jeg derfor innpå med scampi, krabbe og laks – helst frityrstekt (det smaker jo så godt…). Fordi vi ikke klarer å bestemme oss  for hva vi vil ha, pleier vi å bestille fire forskjellige makiruller som vi deler.

Og Ichiban leverer varene. Alt er anrettet slik at det ser superlekkert ut, med fine farger og en artig liten gulrotblomst. Selv om en skal spise i lokalet serverer de maten på take-awaybokser/brikker, noe som ikke er særlig miljøvennlig. Stort minus, men også det eneste minuset.

  • Lokale: Lite, men ellers rent og pent.
  • Service: God. Rask og effektiv kokk.
  • Mat: Lekkert!
  • Drikke: Gratis kaffi til gjestene.
  • Pris: Billigere enn de større sushi-restaurantene i Bergen, men ikke like billig som tilsvarende steder i Oslo…

Oppsummering: Anbefales!


24 kommentarer

Lagret under Bergen, Restauranter og spisesteder

24 Svar til “Ichiban – fantastisk maki i Håkonsgaten

  1. sis

    Ichiban er mitt desidert førstevalg hvis jeg skal spise sushi i Bergen:)

  2. Vegard Hoås

    Skal lett dra dit å spise, når neste Bergen besøk kommer :D

  3. Ichiban Sushi Take Away

    Takk…..<3 <3 <3 for kommenter fra dere….Vi er så glad at dere liker våre sushier…og Vi lover at vi skal finne ut nye makier, nye farger og nye smaker…. <3 :)

    " Du kan spise alt" <3 <3

  4. Sushimannen

    men hvorfor finner man ikke Ichiban menyen på nett??

    • Godt spørsmål – vi har lurt på det samme… Hadde jo vært praktisk å ha menyen på nett siden de baserer seg på take-away :)

      • Ichiban Sushi Take Away

        Vi holer på å lage nett siden.. :D Og nå har vi funnet ut mange gode nye menyer. eks. Crazy Tuna Maki… (kongekrabbe, reke og tunfisk med avocado)….Combo Maki det kommer til å bli den meste populær….(Kombinert skalldyr Krabbe, reker og fritert kamskjell med laks og avocado med Sitron-Wasabi dressing):D
        Men vi må desseverre følge med nye regler fra sjefen at ikke tilbyr lunsj settene hvis klokka er for sent(over 16.00)…(Vi var snille før men nå er vi forsatt snille og snillere)

        Mvh ICHIBAN… <3

  5. Fikk vann i munnen!! Er helfrelst på makien fra SUMO, sikkert fordi det er kun der jeg går. Men det skal bli andre boller nå! De nye makiene fra Ichiban hørtes utrolig deilig ut, gleder meg masse til å prøve!
    Takk for innlegget ;)

    • Sushielskern

      Sumo ville jeg styrt unna hvis jeg var deg.. Har fått servert gammel og besk fisk der flere ganger..

      Sushi som er spiselig i Bergen:

      Nama
      SOHO
      Red sun
      Ichiban

      • Jeg har aldri likt Sumo. Dårlig og treg service og lite inponerende mat til høyere priser enn hva maten er verdt. Red sun, Nama og Ichiban er mine favoritter. Har ikke testet Soho enda, men det står på planen :)

  6. Sushimannen

    er nettsiden til Ichiban ferdig???

  7. Ichban Sushi Take Away

    Det er tekniske problemer som vi har nå…men hvis dere har facebook! dere kan søke «Ichiban sushi» Så ser dere vår logo..dere skal få se mange meny som vi har på menyen… Jeg tror den er beste måten som vi kan gjøre akkurat nå

    Hilsen Ichiban <3

  8. kunde

    Klarer ikke finne dere på facebook, kan noen linke til dem?

    Noen som vet om menyen ligger på nettet, vanskelig å bestille takeaway uten meny..

  9. Eva

    åååå så på bildene de hadde lagt ut på facebook.. ser bare helt fantastisk godt ut!!

  10. Nadia

    Jeg synes sushien deres var veldig god, og den gjorde dagen min veldig bra:) Jeg elsker Crasy tuna maki! :) Fortsett slik:) Hva kan dere anbefale av maki ellers på menyen?:) Veldig godt! Klem fra Nadia:)

Legg igjen en kommentar

