Hovedrett, Lavkarbo, Oppskrifter, Vegansk / vegetar
Legg igjen en kommentar

To sunne, vegetariske middager

De siste dagene har jeg rotet rundt i skuffer og skap og laget middag ut fra det jeg fant. Basisen for den første retten var en pose Quorn-farse jeg fant i fryseren og resultatet ble en lasagne uten pasta. Det er første gangen jeg testet Quorn sin farse og resultatet ble ganske greit, men jeg foretrekker nok fremdeles Hälsens kök sin vegetarfarse.

Lasagne uten pasta (til 4 personer)

  • 1 pose Quorn-farse
  • 2-3 gulrøtter
  • 4-6 sjampinjong
  • 1 løk
  • 1/2 squash
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 1 rød chili
  • 1 boks hakkete tomater
  • 1 boks tomatpure
  • salt, pepper, timian og oregano (for eksempel)
  • ost til topping
  1. Stek alle grønnsakene, samt chili og hvitløk, og tilsett tomat og tomatpure. La koke 5-10 minutter og tilsett krydder.
  2. Ha blandingen i en smurt, ildfast for, ha ost over og stek på 200 °C til osten er gylden (circa 30 minutter). Serveres med salat eller stekt asparges.

♣ TIPS: Quorn-farsen kan godt erstattes med annen vegetarfarse (Hälsens kök) eller med kjøttdeig/karbonadedeig.

♣ TIPS: Bruk gjerne andre grønnsaker etter hva du liker eller har liggende. For en lignende oppskrift med spinat, trykk her.

Langt nedi en skuff i kjøleskapet fant jeg rødbeter og fikk akutt lyst på bakte grønnsaker – selvfølgelig med sennepssaus. Jeg brukte som vanlig de grønnsakene jeg hadde liggende og sausen ble laget «på slump» så jeg vet ikke helt hvor store mengder jeg brukte av ingrediensene. Du kan for eksempel ta utgangspunkt i 1 ss smør og ta det derfra, eller finne en oppskrift på hvitsaus..

Bakte grønnsaker med sennepssaus:

Sennepssaus:

  • 1 ss smør eller margarin
  • litt hvetemel
  • lettmelk
  • en skive ost eller to
  • Idun grov sennep
  • muskat, malt
  • salt og pepper (og evt et lite dryss chilipulver)

Smelt smør i en panne og tilsett hvetemel til det blir små klumper. Ha i litt melk og rør ut alle klumpene. Kok opp under opprøring og tilsett melk etterhvert som sausen blir tykkere. Ha i litt ost og smak til med sennep og krydder.

Bakte grønnsaker:

  • Kålrot
  • Gulrot
  • Rødbete
  • Løk

Før du lager sausen kutter du opp grønnsaker, legger de på et stekebrett og pensler med litt olje (for at de ikke skal bli tørre). Bakes i ovnen på 150 °C til de er møre.

Serveres med sennepssaus og litt stangselleri.

♣ TIPS: Tidligere har jeg brukt bakte grønnsaker og sennepssaus som tilbehør til f.eks. urteburgere eller hvetekaker.

Legg igjen en kommentar

