Hovedrett, Oppskrifter, Tilbehør
Comments 6

Chili con carne – enkelt og godt!

Fredag ble jeg satt til å lage mat hos min kjære mor og vi tenkte vi skulle prøve Torhild Sivertsens oppskrift på chili con carne fra Torhilds matspalte i Askøy Magasinet (gratismagasin som dukket opp i posten). Resultatet ble meget vellykket, men bildene ble ikke så veldig gode (vet ikke om det er kameraet eller fotografen det er noe i veien med), så jeg tar meg den frihet å stjele et bilde fra selveste Askøy Magasinet.

Her er oppskriften slik jeg laget den. Trykk på bildet over for å lese den opprinnelige oppskriften.

Chili con Carne (4 personer)
  • 400 g karbonadedeig
  • 1 boks hermetiske tomater
  • 1 løk
  • 2 fedd hvitløk
  • 1/2 rød chilli
  • 1 ss tomatpure
  • 1 bokser chillibønner
  • 1 buljongterning (jeg brukte grønnsaksbuljong)
  • 1 glass vann
  • paprikapulver
  • 2 ss hakkete soltørkete tomater
  • 1/2 paprika

Steik karbonadedeig, løk og hvitløk. Tilsett resten av ingrediensene og la småkoke i circa 30 minutter. Jeg serverte gryten sammen med typisk taco-tilbehør: salat, mais, tomat, paprika, agurk , rømme, tortillalefser, salsa og hjemmelaget guacamole.

♣ VEGETARTIPS: Bruk vegetarfarse og en eventuelt en ekstra boks bønner hvis du ønsker et vegetarisk alternativ.

Guacamole

  • 1-2 avocado
  • saften av en lime
  • 1-2 fedd hvitløk
  • 1/2 frisk chilli
  • salt og pepper

Mos alle ingrediensene sammen med en gaffel. Limesaften gjør at avocadoen ikke blir brun, men dekk den allikevel til hvis den skal stå en stund.

Som tilbehør til denne retten anbefaler jeg Linda’s salsa. Etter jeg begynte å lage salsa selv skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg har orket å spise de fra butikken, selv om jeg av og til tyr til de sausene også.


6 Comments

  1. Pøpsi says

    Her kommer – helt gratis til fri benyttelse – en klassiker fra pøpi sin mangfoldige kokebok:
    Grovbrødskive (kneip duger ikke), om søndagen skeier du ut med smør, resten av uken ikke. Oppå den legger du en haug med oppkuttet vårløk og kaviarmix. På toppen hvitost. Skal du skeie ut, slenger du på paprika og salatblader.
    EN KLASSIKER SOM ALDRI GÅR UT PÅ DATO. Tre ganger om dagen, syv dager i uken. Som variant i tilfelle du blir matleie, bytter du skiven med knekkebrød, og slenger på masse hvitløk.

    Lik

  2. Sv. Sukrin er kjekt!

    Får vann i munnen av å lese bloggen din. Mye fine tips og oppskrifter (:

    Lik

  3. Jeg pleier å lage chili con carne og, skal si man blir mett :-)
    Da obama var her var det en avis som trykket hans «private» oppskrift og den er stort sett like, men istedenfor buljong er det rødvinsedddik og krydder, men ååååå, det er yummi og faktisk lov på diett og :-)
    Neste gang skal jeg prøve Linda’s salsa:-)

    Lik

    • Artig, artig! Jeg hadde forresten også 1/2 ts sukker og en liten dæsj balsamicoeddik oppi også, men glemte sikkert å skrive det i oppskriften. Hiver alltid oppi litt ekstra stæsj. Linda sin salsa er superyummi og supersunn! :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

