Hovedrett, Oppskrifter
Comments 6

Scampi i rød curry-saus

I går laget min kjære og jeg en nydelig middag (jeg ble i hvertfall superfornøyd). Jeg har lenge hatt lyst på rød curry. Selv foretrekker jeg vegetarvarianten, men min kjære blir mer fornøyd hvis det er litt animalsk protein i middagen. Siden vi hadde scampi i frysen, ble det da scampi i rød curry til middag.

Jeg har laget rød curry før, men aldri fått helt den samme smaken som på restaurant, så nå har jeg gått til innkjøp av asiatisk fiskesaus (fra innvandrersjappen) for det skal visst gjøre susen. Jeg kjøpte også rød curry på innvandrersjappen, men det selges også i de fleste matbutikker med litt utvalg. Du får derimot en stor boks for 10-15 kr på innvandrersjappen, mens dagligvarebutikken selger et lite glass til omtrent samme pris. Trolig trenger du bare det lille glasset, avhengig av hvor ofte du spiser rød curry vel å merke.

Scampi i rød curry-saus

Til 2-3 personer trenger du:

  • 500 g scampi (evt. kylling eller tofu)
  • hvitløk
  • 1 boks kokosmelk
  • 2 ss fiskesaus
  • 3-4 ts red curry paste
  • ris
  • paprika
  • løk
  • minimais
  • sukkererter
  1. Rens scampien eller bruk ferdig renset og kokte scampi. Stek i olje og hvitløk. Legg til sides.
  2. Ha kokosmelk i en bolle og bland i curry paste. Ta i slik at den blir litt mindre spicy enn ønsket. Smaker sterkere når den kommer i gryten. Ha så fiskesausen i blandingen.
  3. Kok ris og wok grønnsakene. Du kan bruke andre enn de jeg har brukt, men det er best at de er litt crunchy.
  4. Ha scampien og kokosmelk-blandingen i woken og la koke noen minutter.
  5. Serves med ris.

Retten kan også lages med grønn curry for de som liker det. Jeg for min del foretrekker smaken av den røde.

6 Comments

  1. Hildi says

    jummi. Men jeg vil ikke ha paprika i. Hva skal jeg ha istedenfor? :)

    Lik

  2. Vet ikke helt hva annet som er godt oppi. Vannkastanjer eller bambusskudd kanskje? Ellers kan du jo bare droppe paprikaen og bare bruke de andre ingrediensene.. :)

    Lik

    • Det er kjempelett så bare å sette i gang! Ingrediensene finner du billig på nærmeste innvandrersjappe hvis du bor et sted de har denslags ;)

      Lik

  3. Linn says

    Rød karri er kjempe godt, Lager det mye selv, fikk oppskrift av en thai dame. Om du vil ha den enda bedre, så ha oppi sitrongress, limeblad, finhakka ingefær og SUKKER! Jo lenger det koker, jo bedre blir det :o) Jummi! Da blir den som på resturant ;)
    Finnikkel tror jeg og gjør susen. Er kjempe godt til sjømat!

    Lik

Legg igjen en kommentar

