Oppskrifter
Comment 1

Spikermatte

O store lykke! Smerte som føles behagelig, er det mulig?

Jeg bestilte meg abonnement på I Form og fikk med spikermatte (totalt 60 kr for to blader og en spikermatte). Men hva i alle dager skal man med en spikermatte, tenker kanskje du. Jo nå skal du høre…

Spikermatten lindrer og og kan fjerne stress, søvnløshet, trøtthet, muskelspenning, stivhet, hodepine, migrene, verk i nakke og rygg. Når man ligger på matten øker blodsirkulasjonen og frigjør endorfiner og hormoner. Endorfiner kan påvirke viktige kroppsfunksjoner som fordøyelse, pust, blodomløp, kroppsvarme, smerteoppfatning osv. Spikermatten virker avslappende og kan blant annet hjelpe mot søvnproblemer. Den behaglige følelsen som oppstår etter noen minutter er sannsynlig på grunn av hormonet oxytocin, som også frigjørs når man får massasje.

Og resultatet? Jeg testen den først med t-skjorte på, pysete som jeg er. Dette var ikke vondt i det hele tatt, men jeg fikk heller ikke den store effekten som jeg fikk andre gangen da jeg la meg ned på matten med bar rygg. Gjorde først rimelig vondt. Føles litt som å være supersolbrent på ryggen og den samme svien og varmen oppstår.

Etter noen minutter forsvinner den verste smerten og det blir lettere å slappe av. Å puste dypt er trikset når man ligger på matten. Jeg holdt faktisk på å sovne andre gangen jeg prøvde den. Jeg var riktig nok trøtt og klar for å gå og legge meg, og etter circa 20 minutter på spikervidunderet sovnet jeg som en stein etterpå (derfor uttalelsen «o store lykke» i begynnelsen av dette innlegget). Litt mindre vondt i ryggen fikk jeg også.

Det skal til slutt sies at spikermatteseansens avslutning kan være noe smertefull. Det kommer en lyd/følelse av å dra stifter/nagler ut av ryggen (ikke at jeg vet hvordan dét føles) og det svir litt. Anbefaler også å ta en kikk i speilet etterpå og se det fine mønsteret som dekker ryggen. Rød og fin er den også.

Så håper jeg du ikke har tatt skrekken av å lese dette innlegget.Til informasjon har min kjære så langt nektet å prøve spikermaten. Jeg mener han er en pyse og håper med dette at han etterhvert tar utfordringen, spesielt siden han mener JEG har lav smerteterskel og ikke tåler smerte… ;)

For mer info om spikermatter trykk her.

1 kommentar

  1. Veronica says

    Jeg har veldig lyst på en sånn, og jo flere som sier den gjør vondt jo mer får jeg lyst på xD Ryggen min trenger noe sterkt noe, er mye muskelknuter baki der.

    *sette på ønskeliste og vente på nissen*

    Lik

Legg igjen en kommentar

