Oppskrifter, Tapas, Vegansk / vegetar
Comments 4

Hummus

Jeg elsker hummus -helst med masse hvitløk! Her er oppskrift på to porsjoner:

  • en boks kikerter (jeg bruker Bonduelle sine). Hell av vannet og skyll de.
  • et fedd hvitløk (det holder med ett, men jeg bruker ofte en hel kinesisk hvitløk uten fedd og den tilsvarer vel 2-3 vanlige fedd…svir litt ja)
  • ca 1 ss olivenolje (kan sløyfes)
  • litt salt og pepper
  • saften av en liten sitron.

Mos alt sammen med en stavmikser til en fin konsistens.

Serveres med et pitabrød (gjerne grovt) som et eget måltid eller som en meze- eller tapasrett.

Jeg pleier å spise pitabrød dyppet i hummus. Oppskriften over rekker da til to måltider.

Det skal visstnok være tahini (sesamfrøpasta) i hummus, men jeg synes det er mye bedre ute.

4 Comments

  1. Tilbaketråkk: Test: Hatting fullkornspita « food is my religion!

  2. Hei Bergen!

    Deilig hummus!! Prøv også med chili og spisskummin – løfter hummusen et ekstra hakk (synes jeg). Kikk gjerne innom http://foodonsundays.com for en litt annerledes oppskrift på hummus:-)

    Lik

    • Mmm, takk for tips! Har ofte litt chilipulver oppi hummusen, men skal prøve med frisk chili også :)

      Lik

Legg igjen en kommentar

